Για έξι Όσκαρ έχει προταθεί ο «Ελεύθερος σκοπευτής», υποψήφια για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας η δυνατή καταγγελία για τη μειονεκτική θέση της γυναίκας στο Ισραήλ και σε νέες περιπέτειες ο Μπομπ Σφουγγαράκης.
Παρά τα 84 χρόνια του, ο Κλιντ Ίστγουντ διατηρεί τη σκηνοθετική του σφριγηλότητα. Για έξι Όσκαρ έχει προταθεί ο «Ελεύθερος σκοπευτής» του, μία σπουδή της ψυχολογίας του πολεμιστή. Υποψήφια για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας είναι μία δυνατή καταγγελία για τη μειονεκτική θέση της γυναίκας στο Ισραήλ. Και Μπομπ Σφουγγαράκης σε νέες περιπέτειες για μικρούς και μεγάλους.
Ελεύθερος σκοπευτής *** ½
(American sniper)
Δραματική περιπέτεια – Διάρκεια 132′ – ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ
Παίζουν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ, Μπεν Ριντ, Σάμι Σέικ, Τζέικ ΜακΝτόρμαν, Έρικ Κλόουζ
Άσμα ηρωϊκό και πένθιμο για τον «χαμένο» ελεύθερο σκοπευτή του Ιράκ. «Χαμένος» στο τρίγωνο Πατρίς- Θρησκεία- Οικογένεια είναι ο Κρις Κάιλ (υπαρκτό πρόσωπο) που κατατάσσεται εθελοντικά σε μονάδα κομάντος του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, λίγο πριν από το χτύπημα της Αλ Κάιντα στους Δίδυμους Πύργους. Ο Κάιλ φεύγει για το μέτωπο την επομένη του γάμου του, αφήνοντας πίσω μία έγκυο γυναίκα.
Με το δάχτυλο στη σκανδάλη και το κινητό τηλέφωνο στο αυτί, διακηρύσσει συνέχεια την αγάπη του στο κορίτσι που τον περιμένει με αγωνία. Ενώ παράλληλα σκοτώνει όποιον υποψιάζεται για τρομοκράτη. Εκατόν εξήντα νεκροί, ανάμεσά τους γυναίκες και παιδιά: το φονικό ρεκόρ του υπερπατριώτη από το Τέξας, που επονομάστηκε «Θρύλος» από τους συμπολεμιστές του και επικηρύχτηκε από τους εχθρούς του.
Αργότερα, όταν θα έχει πια απολυθεί, ο Κάιλ θα αναλάβει την ηθική υποστήριξη των ανάπηρων βετεράνων, παραδίδοντάς τους μαθήματα σκοποβολής (!) Στο βιβλίο όπου εξιστορεί τα «κατορθώματά» του (18 μήνες στη λίστα με τα μπεστ σέλερ των New York Times) βασίζει ο Κλιντ Ίστγουντ μία σύνθετη ταινία, που σε πρώτη ανάγνωση «διαβάζεται» σαν πατριωτικός ύμνος στον Αμερικανό πολεμιστή.
Οι σκηνές των μαχών συγκλονίζουν, με τον ωμό ρεαλισμό τους, την ένταση της πολεμικής προσπάθειας και την έμφαση στη συναδελφικότητα των μαχητών. Άγρυπνος προστάτης των συντρόφων του ο Κάιλ, ξαπλωμένος μπρούμυτα σε μία ταράτσα, με το μάτι κολλημένο στη διόπτρα της καραμπίνας. Ένας δεινός σκοπευτής που ο πατέρας του τον έμαθε να σκοτώνει ελάφια, όταν ήταν οχτώ χρονών. Με τη σειρά του και εκείνος θα διδάξει την τέχνη του φόνου στον γιο του.
Στόχος του ήρωα τα θηράματα και οι μουζαχεντίν. Στόχος του Ίστγουντ η λατρεία μεγάλης μερίδας των Αμερικανών για κάθε είδους πυροβόλα. Η κουλτούρα των όπλων. Κληρονομιά των πιονιέρων της Άγριας Δύσης, μάστιγα για τους σύγχρονους πολίτες των ΗΠΑ. Ο συνδυασμός της με τον άκρατο πατριωτισμό είναι ολέθριος. Θύμα της και ο θύτης εκατόν εξήντα ψυχών, ο επονομαζόμενος «Θρύλος». Ένας τρελαμένος άνθρωπος που κουβαλάει την κόλαση του πολέμου μέσα στο κεφάλι του, ακόμα και στη διάρκεια ενός οικογενειακού μπάρμπεκιου, σε μία ήσυχη αμερικανική αυλή.
Τον ερμηνεύει, αποδίδοντας τέλεια τον διαταραγμένο ψυχισμό του, ο Μπράντλεϊ Κούπερ, υποψήφιος για το Όσκαρ α’ αντρικής ερμηνείας. Πέντε ακόμη υποψηφιότητες: καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου, μοντάζ, μοντάζ ήχου και μιξάζ ήχου.
Το διαζύγιο: η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ *** ½
(Gett)
Δραματική – Διάρκεια 115′ – Ισραήλ, Γερμανία, Γαλλία
Σκηνοθεσία: Ρόνιτ Ελκάμπετς και Σλόμι Ελκάμπετζ
Παίζουν: Ρόνιτ Ελκάμπετς, Σίμον Αμπκαριάν, Γκάμπι Αμράνι, Ντάλια Μπέγκερ, Σμιλ Μπεν Αρί
Γραμματείς και Φαρισαίοι «σταυρώνουν» μία γυναίκα που θέλει να είναι ελεύθερη, στο σύγχρονο Ισραήλ. Όσο και αν φαίνεται απίστευτο, σε αυτή την υποτιθέμενη δημοκρατική χώρα δεν υπάρχει πολιτικός γάμος, ενώ τα διαζύγια εκδίδονται από τριμελές θρησκευτικό δικαστήριο και μόνο αν συναινέσει ο σύζυγος.
Επί τρία συνεχή χρόνια η Βιβιάν, που έχει εγκαταλείψει την οικογενειακή της εστία, καταθέτει αγωγές διαζυγίου, οι οποίες απορρίπτονται παρά την έντονη επιθυμία της ενάγουσας να απαλλαγεί από τα συζυγικά δεσμά. Το τι θέλει η Βιβιάν είναι αδιάφορο για τους ραβίνους. Σημασία για αυτούς έχει το ότι ο Ελίσα τη θέλει πίσω. Όχι επειδή την αγαπά, αλλά για να διατηρήσει το κύρος του ως σύζυγος στη μικρή κοινότητα και τη Συναγωγή. Οι άντρες παίζουν σε δικό τους γήπεδο, με τους δικούς τους κανονισμούς και μπάλα την άμοιρη γυναίκα.
Η Ρόνιτ Ελκάμπετς, συνσκηνοθέτης- συνσεναριογράφος και εκπληκτική ως Βιβιάν καταγγέλλει με χέρι στην καρδιά μία ανδροκρατούμενη κοινωνία, όπου εξακολουθεί να ισχύει το οικογενειακό δίκαιο των αρχαίων Ιουδαίων. Μπορεί οι δικαστές και κάποιοι μάρτυρες να κρύβονται πίσω από μία υποκριτική τυπολατρεία και να αποφεύγουν την ουσία, όμως η ταινία «τα λέει έξω από τα δόντια».
Η Ισραηλινή αποτελεί ιδιοκτησία του άντρα της. Αυτό είναι το δια ταύτα. Μετά πολλών εμποδίων ο αγώνας της ηρωίδας να πείσει τον σύζυγο να την απελευθερώσει, στη διάρκεια πολύμηνων και επανειλημμένων συνεδριάσεων. Φθορά όχι μόνο για την κοινωνική της υπόληψη αλλά και για την ψυχή της.
Ένα θρίλερ συναισθηματικά φορτισμένο στα όρια της έκρηξης που διαδραματίζεται μέσα σε τέσσερις τοίχους, καθώς η κάμερα δεν εγκαταλείπει ούτε στιγμή τη δικαστική αίθουσα. Ούτε μία βαρετή σκηνή, ωστόσο. Και ούτε ίχνος θεατρικότητας. Εκατό τοις εκατό σινεμά, με την αεικίνητη κάμερα να καταγράφει λεπτομερώς βλέμματα και χειρονομίες. Με εύγλωττες παύσεις. Με καίριους διάλογους και καταστάσεις που προωθούν την αφήγηση, χωρίς να χάνουν ποτέ την καθημερινή τους απλότητα. Με χαρακτήρες ολοζώντανους και απόλυτα πειστικούς. Με αναπάντεχες ανατροπές να υπονομεύουν την τραγελαφική διαδικασία. Με ευχάριστες κωμικές «πινελιές» που σατιρίζουν το ισραηλινό κοινωνικό κατεστημένο. Με ερμηνείες τόσο άμεσες που μας έκαναν να ξεχάσουμε ότι βλέπαμε ηθοποιούς να υποδύονται ρόλους.
Ήταν σαν να παρακολουθήσαμε όχι ένα κινηματογραφικό έργο, αλλά μία συναρπαστική δίκη που καταρρακώνει μία γυναίκα και εκθέτει μία απηρχαιωμένη νοοτροπία. Από κοντά, καθισμένοι στην πρώτη σειρά. Μία συγκλονιστική μαρτυρία, αριστοτεχνικά σκηνοθετημένη. Επίσημη πρόταση του Ισραήλ για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Μπομπ Σφουγγαράκης: έξω απ’ τα νερά του ***
(The SpongeBob movie: Sponge out of water)
Animation – Διάρκεια 92′ – ΗΠΑ
(και σε 3D)
Σκηνοθεσία: Πολ Τίτμπιτ και Μάικ Μίτσελ
Παίζουν: Αντόνιο Μπαντέρας, Μπρόντι Ρόουζ, Νόα Λόμαξ
Με τις φωνές των: Λορέντζου Φραγκούλη, Βασίλη Μηλιού, Γιάννη Στεφόπουλου, Άλκη Ζερβού, Χρήστου Θάνου, Μαρίας Ζερβού, Ντίνου Σούτη
Στη δημοφιλέστατη παιδική τηλεοπτική σειρά η τρέλα δεν πάει στα βουνά αλλά κατεβαίνει στον βυθό. Η δεύτερη ταινία με ήρωα το θεοπάλαβο σφουγγαράκι του σουπερμάρκετ διατηρεί την ξέφρενη ευθυμία του σίριαλ και εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας. Διάφορα στιλ animation αναμειγνύονται, από το ψυχεδελικό και το σουρεαλιστικό ως το ύφος των κόμικς της Marvel με υπερήρωες και τη συνύπαρξη κινουμένων σχεδίων με ηθοποιούς.
Όταν ένας άπληστος πειρατής κλέβει την περίφημη συνταγή των χάμπουργκερ του κυρίου Καβουροπάτη, ο Μπομπ Σφουγγαράκης και ο Πλαγκτόν ταξιδεύουν στον χωροχρόνο για να την ανακτήσουν. Αν η συνταγή δεν βρεθεί, ο βυθός του Μπικίνι θα καταστραφεί. Ύστερα από μία εισαγωγή που μυεί στους χαρακτήρες όσους δεν έχουν δει τη σειρά, ακολουθεί ένα απολαυστικό χάος. Καταιγιστική δράση ενισχυμένη με χιούμορ κατάλληλο για όλες τις ηλικίες. Και υπέροχο θέαμα. Από τις λίγες ταινίες που αξίζουν να δείτε σε 3D.