Πλούσιο είναι το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας, με το τελευταίο κεφάλαιο μιας επικής τριλογίας, ένα δολοφονικό σχέδιο, την επιθυμία ενός άρρωστου κοριτσιού, πολλές και διαφορετικές αγάπες, τη σκληρή σύγχρονη πραγματικότητα αλλά και τρυφερά παραμύθια.
Με μία επική μάχη μεταξύ νάνων, ξωτικών, τεράτων και ανθρώπων ολοκληρώνεται η τριλογία του Χόμπιτ, ο πρόλογος στον «Άρχοντα των δαχτυλιδιών». Η Νέα Υόρκη είναι το φόντο μίας τρυφερής σχέσης μεταξύ δύο αντρών. Ο θύτης γίνεται θύμα σε ένα ισπανικό θρίλερ, βραβευμένο στο Σαν Σεμπάστιαν. Η πρώτη αγάπη μπορεί να είναι παντοτινή υποστηρίζει μία αμερικανική αισθηματική ταινία. Και ένα φιλμ νουάρ από την Ελλάδα, με κακοποιούς που έχουν αισθήματα.
Χόμπιτ: η μάχη των πέντε στρατών ***
(The Hobbit: the battle of the five armies)
(και σε 3D)
Φαντασίας- Διάρκεια 144′ – Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Πίτερ Τζάκσον
Παίζουν: Ίαν Μακ Κέλεν, Μάρτιν Φρίμαν, Ρίτσαρντ Άρμιτρατζ, Ορλάντο Μπλουμ, Κέιτ Μπλάντσετ, Κρίστοφερ Λι, Λουκ Έβανς, Χιούγκο Ουίβινγκ, Εβάντζελιν Λίλι
Σκοτεινό και τρομακτικό το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας του «Χόμπιτ». Με μία άγρια σύγκρουση μέσα σε ένα σουρεαλιστικό χειμωνιάτικο τοπίο κλείνει το πρίκουελ του «Άρχοντα των Δακτυλιδιών», δηλαδή η ιστορία που προηγήθηκε.
Μετά την καταστροφή της Λιμνούπολης από τον δράκο Νοσφιστή, οι επιζήσαντες συγκεντρώνονται στο Έρεμπορ, που έχει ανακτηθεί από τους Νάνους. Εκεί συρρέουν και τα Ξωτικά, διεκδικώντας το χρυσάφι που κρύβεται στο βάθος του Βουνού της Μοναξιάς, έναν αμύθητο θησαυρό που ο αρχηγός των Νάνων σχεδιάζει να κρατήσει για τον εαυτό του.
Ο πυρετός του χρυσού προσβάλλει τους πάντες και πυροδοτεί αναμέτρηση μεταξύ τριών στρατών, που αναγκάζονται να συμμαχήσουν, όταν τους επιτίθεται μία ορδή από τερατόμορφα Ορκς. Ξεσπάει μάχη τεσσάρων στρατών (και όχι πέντε κατά τον τίτλο) διαρκείας περίπου μίας ώρας, με τον Μίλμπο Μπάγκινς, τον ειρηνόφιλο Χόμπιτ, να αναλαμβάνει σημαντικό πολιτικό ρόλο. Η συμμετοχή πολυάριθμων χαρακτήρων που εμφανίζονται χωρίς συστάσεις ίσως προκαλέσει σύγχυση στον αμύητο θεατή, όμως η πλοκή είναι λιγότερο αποσπασματική από ό,τι στα προηγούμενα δύο μέρη, οπότε και παρακολουθείται εύκολα. Εικαστικά, το αποτέλεσμα είναι μεγαλειώδες.
Χρησιμοποιώντας τα ψηφιακά εφέ και τα απόκοσμα σκηνικά με τη φαντασία ενός προικισμένου παραμυθά, ο Πίτερ Τζάκσον φτιάχνει εικόνες που προκαλούν δέος. Δράση που κόβει την ανάσα, με μονομαχίες επάνω στα σπασμένα κομμάτια μίας παγωμένης λίμνης ή επάνω σε πανύψηλες πέτρινες κατασκευές που γκρεμίζονται σταδιακά στο χάος. Από αυτή την άψογα συντονισμένη επική σύνθεση δεν λείπει το συναίσθημα.
Δραματική η μεταστροφή του βασιλιά των Νάνων (που θυμίζει σαιξπηρικό ήρωα και ερμηνεύεται εξαιρετικά από τον Ρίτσαρντ Άρμιτρατζ), τραγική η κατάληξη ενός έρωτα, συγκινητικός ο επίλογος. Ο βασισμένος σε βιβλία του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν κύκλος της Μέσης Γης -αλληγορία του πολέμου της δημοκρατίας κατά του ολοκληρωτισμού- ολοκληρώνεται με ένα υπερθέαμα φτιαγμένο με μεράκι από έναν σκηνοθέτη που δεν έχει μόνο το βλέμμα στραμμένο στο box office, αλλά είναι και ερωτευμένος με τον κινηματογράφο.
Η αγάπη είναι παράξενη ***
(Love is strange)
Δραματική – Διάρκεια 94′ – ΗΠΑ, Γαλλία, Βραζιλία, Ελλάδα
Σκηνοθεσία: Άιρα Σαχς
Παίζουν: Άλφρεντ Μολίνα, Τζον Λίθγκοου, Μαρίζα Τομέι, Ντάρεν Μπάροους, Τσάρλι Τάχαν
Μία γλυκόπικρη ιστορία αγάπης μεταξύ δύο ατόμων του ίδιου φύλου που διανύουν την τρίτη ηλικία. Ο Μπεν και ο Τζορτζ επισημοποιούν μία σχέση συμβίωσης σαράντα περίπου χρόνων, όταν παντρεύονται στη Νέα Υόρκη. Ο γάμος τους, αν και καθ’ όλα νόμιμος, έχει σοβαρές επιπτώσεις: ο Τζορτζ απολύεται από το καθολικό σχολείο όπου εργάζεται ως καθηγητής μουσικής και αναγκάζονται να ζήσουν χώρια ώσπου να πουλήσουν το διαμέρισμά τους. Ο Μπεν φιλοξενείται προσωρινά στο σπίτι ενός παντρεμένου ανιψιού του, ενώ ο Τζορτζ πηγαίνει να μείνει με δύο φίλους του. Ο πρώτος προκαλεί αναστάτωση στην οικογένεια, ιδιαίτερα στον έφηβο γιο που δείχνει να τον αντιπαθεί. Ο δεύτερος είναι απόλυτα αποδεκτός μέσα σε ένα γκέι περιβάλλον.
Κάνουν υπομονή, όμως, όσο περνά ο καιρός, τους λείπουν όλο και περισσότερο απλά πράγματα που δικαιούται κάθε αγαπημένο ζευγάρι: η συνύπαρξη, το κοινό κρεβάτι, η ζεστασιά, η γλυκιά ρουτίνα. Ανάλογο πρόβλημα θα είχαν ένας άντρας και μία γυναίκα με τις ίδιες οικονομικές δυσκολίες. Μείον, βέβαια, την κοινωνική προκατάληψη.
Μπορεί οι δύο ώριμοι γκέι σύντροφοι να περιβάλλονται και να βοηθιούνται από άτομα με προοδευτικές αντιλήψεις, όμως ακόμα και αυτοί οι απελευθερωμένοι συγγενείς και φίλοι διατηρούν μία κάποια επιφυλακτικότητα απέναντι στο διαφορετικό. Από την πλευρά τους, ο Μπεν και ο Τζορτζ, με τη δοκιμασμένη, αδιαπραγμάτευτη αγάπη τους να λειτουργεί σαν καταλύτης επάνω στο νέο τους περιβάλλον, κάνουν τους άλλους να αναθεωρήσουν τις ζωές τους. Τρυφερός απέναντι και στους μεν και τους δε, αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστής σχετικά με την ιδιαίτερη κοινωνική πραγματικότητα της Νέας Υόρκης, ο Άιρα Σαχς συνθέτει μία ερωτική ραψωδία συνοδεύοντας τις εμπρεσιονιστικές εικόνες του Μανχάταν με τις θείες μελωδίες του Σοπέν.
Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να συγκινήσει χωρίς να αγγίξει καν τα πλήκτρα του μελό. Δύναμή του η αλήθεια και μέσο του η ευαισθησία του, που μεταμορφώνει κοινούς ανθρώπους σε ρομαντικούς ήρωες και αστικά τοπία σε λυρικά σκηνικά. Σπουδαίες ερμηνείες σε βαθείς τόνους του Τζον Λίθγκοου και του Άλφρεντ Μολίνα, εκπληκτικοί οι συμπρωταγωνιστές τους.
Μία τέλεια ενορχηστρωμένη δουλειά συνόλου. Ακόμα μία ορθή επιλογή της συμπαραγωγού εταιρείας Faliro House Productions του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου.
Magical Girl ** ½
Θρίλερ – Διάρκεια 127′ – Ισπανία, Γαλλία
Σκηνοθεσία: Κάρλος Βερμούτ
Παίζουν: Χοσέ Σακριστάν, Μπάρμπαρα Λένι, Λουίς Μπερμέχο
Μία γυναίκα με διαταραγμένη προσωπικότητα διασταυρώνεται με τη μοίρα της και καθορίζει τη μοίρα των άλλων σε ένα ισπανικό δραματικό θρίλερ που απέσπασε τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν.
Διαφωνούμε με την πρώτη βράβευση, επειδή, παρά την ενδιαφέρουσα ιδέα και τη σκηνοθετική δεξιοτεχνία, υπάρχουν σοβαρά κενά στην αφήγηση που δεν δικαιολογούν τις πράξεις κάποιων χαρακτήρων. Κατ’ αρχάς δεν εξηγείται ποτέ γιατί ο Ντάμιαν, ένας συνταξιούχος μαθηματικός λατρεύει νοσηρά την πρώην μαθήτριά του την Μπάρμπαρα, ωραία και καταθλιπτική σύζυγο ευκατάστατου ψυχιάτρου.
Της είναι τόσο αφοσιωμένος ώστε πέρασε δέκα χρόνια στη φυλακή για ένα έγκλημα που διέπραξε εξαιτίας της και που ο σεναριογράφος δεν μπαίνει στον κόπο να μας διευκρινίσει. Τώρα, η Μπάρμπαρα εκβιάζεται από τον Πέδρο, έναν περιστασιακό εραστή και αναγκάζεται να λάβει μέρος σε σαδομαζοχιστικά όργια, προκειμένου να εξασφαλίσει ένα υπέρογκο ποσό. Ο Πέδρο, άνεργος φιλόλογος και η πιο συμπαθής ανθρώπινη φιγούρα, γίνεται εκβιαστής για να αγοράσει το πανάκριβο γιαπωνέζικο φόρεμα που ονειρεύεται η καρκινοπαθής δωδεκάχρονη κόρη του. Η Μπάρμπαρα μπαίνει στο νοσοκομείο ύστερα από μία κτηνώδη σεξουαλική επίθεση και ο Ντάμιαν αναζητά τον Πέδρο με ένα πιστόλι στο χέρι.
Ακολουθούν αλλεπάλληλες εκπλήξεις – συσσωρευμένες μέσα στο τελικό εικοσάλεπτο -, αναφορές στον Λουίς Μπουνιουέλ και στο γαλλικό νουάρ και αλόγιστη βία κορεατικού τύπου. Έργο ακραία σινεφιλικό, μία γοητευτική άσκηση ύφους, που δικαιολογεί εν μέρει το βραβείο σκηνοθεσίας στο Σαν Σεμπαστιάν.
Μία κομψά στιλιζαρισμένη ταινία με σασπένς, μυστήριο και συμβολισμούς ανοιχτούς σε διάφορες ερμηνείες. Αν παραβλέψουμε τις σεναριακές της αυθαιρεσίες, θα μπορούσαμε να τη «διαβάσουμε» ως μία πολιτικοκοινωνική αλληγορία της σύγχρονης Ισπανίας και γενικά των Λατίνων. Εκτός κι αν πάψουμε να ζητάμε λογικές εξηγήσεις και πούμε ότι είναι όλοι τους τρελοί.
Η πρώτη αγάπη **
(The best of me)
Αισθηματική – Διάρκεια 118′ – ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Μάικλ Χόφμαν
Παίζουν: Μισέλ Μόναχαν, Τζέιμς Μάρσντεν, Τζέραλντ ΜακΡάνεϊ, Λιάνα Λιμπεράτο, Λουκ Μπρέϊσι
Κορίτσι και αγόρι αγαπιούνται με πάθος, όμως κορίτσι αφήνει τελικά αγόρι λόγω παρεξήγησης. Ξαναβρίσκονται ύστερα από είκοσι χρόνια, σχεδόν σαραντάρηδες πλέον. Η Αμάντα είναι σύζυγος και μητέρα, ο Ντόσον εργένης. Εκείνος δεν την ξεπέρασε ποτέ, αντίθετα με εκείνη που συμβιβάστηκε με έναν γάμο. Τους έφερε ξανά κοντά ένας πεθαμένος φίλος με τη διαθήκη του.
Συναντιούνται ολομόναχοι σε ένα εξοχικό σπίτι και μοιράζονται μαζί μας τις αναμνήσεις τους. Πώς η πλούσια Αμάντα και ο φτωχός Ντόσον ερωτεύθηκαν αλλήλους, ενώ τελείωναν το λύκειο. Πώς ο Τακ (ο ηλικιωμένος κοινός τους φίλος) δέχτηκε στο σπίτι του τον Ντόσον, θύμα βάναυσης πατρικής βίας. Πώς παρά τα πολλά εμπόδια, τα δύο παιδιά υπερασπίστηκαν τον έρωτά τους. Και πώς ένα τραγικό γεγονός σήμανε τον χωρισμό τους.
Παρελθόν και παρόν παραφορτωμένα με κάθε λογής αντιξοότητες, αδιέξοδες καταστάσεις και χτυπήματα της μοίρας. Απ΄όλα έχει ο μπαξές. Από σαδιστή πατέρα-αφέντη έως αλκοολικό σύζυγο και παιδάκι που πέθανε από καρκίνο. Πολλές οι παγίδες από τις οποίες θα πρέπει να ξεφύγουν οι δύο κακορίζικοι εραστές. Θα ενωθούν ξανά ή θα αναδειχθούν σε μάρτυρες μίας μεγάλης αγάπης;
Συνεχίζοντας αδιάκοπα το συναισθηματικό σφυροκόπημα, αυτό το καραμπινάτο μελό που βασίζεται σε μπεστ σέλερ του μετρ του είδους Νίκολας Σπαρκς, καλπάζει προς μία σπαρακτική τελική ανατροπή. Άψογα ρυθμισμένος από τον Μάικλ Χόφμαν, έναν ικανό σκηνοθέτη, ο μηχανισμός παραγωγής δακρύων. Προβλέπουμε ουρές ευαίσθητων ψυχών εφοδιασμένων με χαρτομάντηλα.
Οι αισθηματίες *
Φιλμ νουάρ – Διάρκεια 94′ – Ελλάδα
Σκηνοθεσία: Νίκος Τριανταφυλλίδης
Παίζουν: Τάκης Μόσχος, Δημήτρης Λάλος, Χάρης Φραγκούλης, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ευτυχία Γιακουμή, Αθηνά Παππά
Τα κουρέλια τραγουδούν ακόμα (και ερωτεύονται) σε ένα φιλμ νουάρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη με σαφείς επιδράσεις από το έργο του αξέχαστου Νίκου Νικολαϊδη.
Ο Τάκης Μόσχος (ο εγκέφαλος στη «Γλυκιά συμμορία») είναι ο «Δάσκαλος», αρχαιοκάπηλος και τοκογλύφος, ένας κακοποιός με καλλιέργεια και λεπτά γούστα. Γι’ αυτόν δουλεύουν ως εισπράκτορες και εκτελεστές ο Ερμής και ο Γιάννης, δύο ρεμάλια με αισθήματα. Ο πρώτος ερωτεύεται την κόρη του αφεντικού και ο δεύτερος μία πόρνη με βαμπ εμφάνιση. Το τίμημα των ερώτων τους θα είναι βαρύ.
Αυτό είναι το βασικό και πολύ ισχνό στόρι μίας ταινίας που επιχειρεί μία σκληρή και ταυτόχρονα ποιητική προσέγγιση του υποκόσμου, αλλά που καταντάει πληκτική (με υπερ-αφαιρετική αφήγηση που δεν προωθεί δυναμικά την πλοκή) και υπερβολικά ωμή, όταν ο Τριανταφυλλίδης προσπαθεί να μιμηθεί τους κορεάτες μετρ της ακραίας βίας.
Η έλλειψη ειρμού και το φλου αρτιστίκ του όλου εγχειρήματος δεν συμβάλλουν στη δημιουργία ενός κάπως ονειρικού κόσμου της νύχτας, όπως ήταν ίσως η πρόθεση του σκηνοθέτη- σεναριογράφου, αλλά προκαλούν σύγχυση. Καλοί οι νεαροί πρωταγωνιστές, ο Δημήτρης Λάλος και ο Χάρης Φραγκούλης, σε ρόλους χωρίς σαφή περιγράμματα.
Το Αγόρι Και ο Κόσμος
Βωβό και πολυβραβευμένο βραζιλιάνικο animation. Ένα αγοράκι, γεμάτο περιέργεια και όρεξη για περιπέτεια αποφασίζει να βρει τον πατέρα του, ανακαλύπτοντας τον κόσμο.
Κελί Από Χρυσάφι
Ο Χουάν, η Σάρα και ο Σάμουελ, τρεις έφηβοι από την Γουατεμάλα επιχειρούν να διασχίσουν τα σύνορα και να φτάσουν στην Αμερική, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού τους, συναντούν τον Τσακ, έναν Ινδιάνο, ο οποίος δεν μιλά Ισπανικά, ούτε έχει επίσημα χαρτιά. Ταξιδεύουν μαζί, με κάθε δυνατό τρόπο, πότε σε οροφές τρένων, πότε περπατώντας σε σιδηροδρομικές γραμμές, διεκδικώντας ένα καλύτερο μέλλον. Σύντομα όμως, θα αναγκαστούν να έρθουν αντιμέτωποι με την σκληρή πραγματικότητα του παρόντος. Βραβείο στις Κάνες και Χρυσός Αλέξανδρος στη Θεσσαλονίκη για ένα λατινοαμερικανικό κοινωνικό δράμα.
10.000 Χιλιόμετρα
Ερωτική δραματική κομεντί που αποτελεί το γλυκόπικρο ντεμπούτο του Ισπανού Μάρκες-Μαρσέτ. Ένα ζευγάρι ζει τον έρωτά του στην Βαρκελώνη. Μόλις αποφασίζουν να κάνουν το επόμενο βήμα, πρέπει αιφνιδιαστικά να ζήσουν ένα χρόνο χωριστά. Δύο πόλεις: Λος Άντζελες – Βαρκελώνη, και ένας ωκεανός ανάμεσα. Η αγάπη είναι το μοναδικό όπλο της Αλεξάνδρα και του Σέρχιο και τα κομπιούτερ τα μόνα τους εργαλεία για να πολεμήσουν τα 10.000 χιλιόμετρα που τους χωρίζουν από το μέλλον που έχουν ονειρευτεί…
Ψυχρά και Ανάποδα «Τραγουδιστά»
Η sing along version του διάσημου animation. Το «Ψυχρά κι Ανάποδα», η βραβευμένη με δύο Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων και Καλύτερου Τραγουδιού ) περιπέτεια της Disney, και πρώτη στο box office των animation films όλων των εποχών, έρχεται σε νέα version, ακόμα πιο τραγουδιστή.
Ο Παραμυθάς Kαι Oι Iστορίες Tου
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον αξιολάτρευτο παππού που στη δεκαετία του ’80 στην ΕΡΤ φορούσε το μαγικό του γιλέκο, πετούσε και μιλούσε με τα ζώα, τα φυτά και τα πράγματα; O Νίκος Πιλάβιος παρουσιάζει στις κινηματογραφικές αίθουσες τον αγαπημένο Παραμυθά, τους φίλους του, το μαγικό μολύβι, τη μάγισσα Κλοκλό και τις ιστορίες του.