Μπορεί η χρήση βιντεοπαιχνιδιών στους εφήβους να επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου τους, αλλά και την απόδοσή τους στο σχολείο, όμως βοηθά τους ηλικιωμένους να εξασκήσουν τη μνήμη τους και να τη διατηρήσουν δυνατή.
Μελέτη που έγινε από τους επιστήμονες στο πανεπιστήμιο του Ιλλινόις Urbana-Champaign σε 40 ηλικιωμένους ηλικίας 60-70 ετών, διαπίστωσε ότι τα παιχνίδια βίντεο τα οποία βασίζονται σε στρατηγικό σενάριο με στόχο την ανάπτυξη και επέκταση, έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργούν στους ηλικιωμένους ζωτικές γνωσιακές εγκεφαλικές λειτουργίες.
Οι ερευνητές αφού μελέτησαν μερικά παιχνίδια βίντεο επέλεξαν το “Rise of Nations” (“Άνοδος των Εθνών”) και ο λόγος είναι ότι σ’ αυτό οι παίκτες έχουν ως στόχο να κτίζουν πόλεις και θαύματα αρχιτεκτονικής, να μεριμνούν για τη διατροφή και την ευμάρεια των πληθυσμών τους, να δημιουργούν και να διατηρούν καλό στράτευμα και να στοχεύουν στην ανάπτυξη ή επέκταση του κράτους και εδάφους τους. Επίσης, μεριμνούν για την εμπορική ανάπτυξη των υπηκόων της χώρας τους, για τη διατήρηση του στρατού για την προστασία του πληθυσμού τους, για την εκπαίδευση και για την προμήθεια τροφίμων.
Στη συνέχεια οι επιστήμονες εκπαίδευσαν τους μισούς συμμετέχοντες πώς να παίζουν ένα παιχνίδι που απαιτεί ικανότητες διαχείρισης και σχεδιασμού. Οι υπόλοιποι που ήταν η ομάδα σύγκρισης δεν έλαβαν τέτοια εκπαίδευση.
Οι δύο ομάδες αξιολογήθηκαν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από την εκπαίδευση της μιας ομάδας στο παιχνίδι βίντεο με ειδικά τεστ μέτρησης των διανοητικών λειτουργιών εκτελεστικού ελέγχου, όπως μετρήσεις της ικανότητας τους να εναλλάσσουν από μια δουλειά σε άλλη, της βραχυπρόθεσμης οπτικής τους μνήμης, των δεξιοτήτων συλλογισμού και λογικής, της μνήμης εργασίας που είναι η ικανότητα κάποιου να συγκρατεί δύο ή περισσότερες πληροφορίες στη μνήμη του και να τις χρησιμοποιεί ανάλογα με την ανάγκη που παρουσιάζεται, καθώς και τεστ ανάκλησης στη μνήμη των προφορικώς λεχθέντων, της ικανότητας παρεμπόδισης ορισμένων αντιδράσεων και της ικανότητας αναγνώρισης αντικειμένου το οποίο είχε περιστραφεί σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό σε σχέση με την αρχική του θέση.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η εκπαίδευση βελτίωνε την απόδοση των συμμετεχόντων σε διάφορα από τα τεστ που χρησιμοποιήθηκαν για την αξιολόγηση των γνωσιακών τους ικανοτήτων. Επίσης, παρατήρησαν ότι η ομάδα που εκπαιδεύτηκε πριν την έναρξη της έρευνας είχε καλύτερη απόδοση από την άλλη που δεν είχε εκπαιδευτεί. Οι επιστήμονες κατέληξαν ότι η μνήμη εργασίας και οι ικανότητες λογικής ανάλυσης βελτιώθηκαν σημαντικά λόγω της εξοικείωσης με το παιχνίδι ενώ, η βραχυπρόθεσμη μνήμη σε σχέση με οπτικά ερεθίσματα και η ικανότητα αναγνώρισης αντικειμένων που είχαν περιστραφεί σε σχέση με την αρχική τους θέση βελτιώθηκαν αλλά σε λιγότερο βαθμό από τις άλλες τους ικανότητες.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η εκπαίδευση στο παιχνίδι βίντεο δεν είχε καμία θετική επίδραση στην ικανότητα των ηλικιωμένων στο να ανακαλούν στη μνήμη τους μια λίστα από λέξεις με τη σειρά τους όπως την άκουσαν αρχικά, στην ικανότητα απαρίθμησης και στη δυνατότητα παρεμπόδισης ορισμένων αντιδράσεων, όμως υπήρχε άμεσης συσχετισμός μεταξύ καλύτερης απόδοσης στο παιχνίδι και μεγαλύτερης βελτίωσης σε ορισμένα τεστ γνωσιακών δεξιοτήτων. Παρατηρήθηκε ότι υπήρχε σχέση δόσης και αποτελέσματος. Δηλαδή όσο περισσότερη εκπαίδευση έκαναν στο παιχνίδι βίντεο οι ηλικιωμένοι τόσο περισσότερο βελτιώνονταν ορισμένες από τις γνωσιακές, διανοητικές τους ικανότητες.
Με λίγα λόγια το να εκπαιδεύουμε τους ηλικιωμένους σε ένα βιντεοπαιχνίδι στρατηγικής τους βοηθάμε να διατηρήσουν στη συνέχεια παίζοντας αυτό το παιχνίδι σε καλύτερα επίπεδα τη μνήμη τους.
Να θυμίσουμε ότι αυτή την περίοδο οι επιστήμονες έχουν ξεκινήσει μια άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή έρευνα, στην οποία συμμετέχει και η Ελλάδα, με ένα παιχνίδι στο κινητό τηλέφωνο το οποίο θα συμβάλει στο να κατανοήσουν οι ειδικοί πώς πλοηγείται ο ανθρώπινος εγκέφαλος στο χώρο και θα τους οδηγήσει, ένα βήμα πιο κοντά στην ανάπτυξη νέων διαγνωστικών εξετάσεων για την άνοια.
Η ονομασία του είναι “SeaHeroQuest” και έγινε από τη συνεργασία του Ομίλου Deutsche Telekom με τον βρετανικό κοινωφελή οργανισμό Alzheimer’s Research, το University College του Λονδίνου (UCL), το University of East Anglia (UEA) και σχεδιαστές βιντεοπαιχνιδιών.