Συνταγματικές και σύμφωνες με την Ευρωπαική Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου είναι, σύμφωνα με την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι περικοπές του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων που έγιναν σύμφωνα με τη μνημονιακή νομοθεσία.
Με την υπ΄ αρίθμ. 734/2016 απόφασή τους οι Σύμβουλοι έκριναν κατά πλειοψηφία ότι οι περικοπές του εφάπαξ βοηθήματος εντάσσονται μαζί με τις περικοπές των κυρίων και επικουρικών συντάξεων «σε ένα ευρύτερο πρόγραμμα αφ΄ ενός για την αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας της χώρας και αφ΄ ετέρου για τη μεταρρύθμιση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος, χάριν της βιωσιμότητας του».
Σύμφωνα με την Ολομέλεια του ΣτΕ η θέσπιση των περικοπών αυτών, «εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος και όχι απλώς το ταμειακό συμφέρον του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης».
Οι Σύμβουλοι τονίζουν ότι οι περικοπές του εφάπαξ δεν παραβιάζουν την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, «δεομένου μάλιστα ότι η μείωση (δεύτερη) του εφάπαξ βοηθήματος έγινε σε εφαρμογή της απόφασης του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και απέβλεπε στην εξομάλυνση της αναλογίας εισφορών και εφάπαξ παροχών».
Στο ΣτΕ είχε προσφύγει συνταξιούχος εκπαιδευτικός με 28 χρόνια και 8 μήνες ασφάλιση, ο οποίος με καθυστέρηση δύο και πλέον ετών και αφού είχε συνταξιοδοτηθεί έλαβε μειωμένο εφάπαξ (31.2677 ευρώ) αντί 47.569 ευρώ.
Ο τέως εκπαιδευτικός υποστήριζε ότι οι περικοπές στο εφάπαξ που έγιναν λόγω των μνημονιακών νόμων (4024/2011, 4093/2012, κ.λπ.) είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ.