Σε νέα ακραία πρόκληση, στο πλαίσιο της πολιτικής αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, προχωρά η Τουρκία, μη διστάζοντας να θέσει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Η Άγκυρα, ανακοινώνει ευθαρσώς και εν μέσω τυμπανοκρουσιών την υπερψήφιση νέου νόμου με τον οποίο διευρύνει την περιοχή ευθύνης της για την έρευνα και διάσωση και ούτε λίγο, ούτε πολύ μας λέει ότι το μισό Αιγαίο μαζί με τα νησιά μας είναι περιοχές στις οποίες η Τουρκία έχει δικαίωμα για έρευνα και διάσωση.
Μάλιστα ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου, έχει αναρτήσει και σχετικό χάρτη στον οποίο φαίνεται να έχει «μαρκάρει» το μισό Αιγαίο και όλη την περιοχή από την Κρήτη μέχρι την Κύπρο.
«Χαιρετίσματα στο Φατίχ, στο Γιαβούζ και στο Κανουνί. Στη Γαλάζια Πατρίδα μας, την περιοχή ερευνών και διάσωσης την επεκτείναμε με τρόπο που θα περιλαμβάνει και τις περιοχές όπου πραγματοποιούν εργασίες τα ερευνητικά μας πλοία. Καλορίζικο το νέο σχέδιο έρευνας και διάσωσης!», αναφέρει προκλητικά ο τούρκος υπ. Μεταφορών.
Fatih’e, Yavuz’a, Kanuni’ye selam olsun.✋#MaviVatanımızda arama ve kurtarma sorumluluk sahamızı, Doğu Akdeniz'de faaliyet gösteren milli gemilerimizin arama sahalarını kapsayacak şekilde genişlettik.
Yeni Ulusal Arama ve Kurtarma Planımız ülkemize hayırlı olsun. pic.twitter.com/EkDqxZaY1c
— Adil Karaismailoğlu (@akaraismailoglu) October 17, 2020
Η αντίδραση από το ελληνικό ΥΠΕΞ
Έντονη είναι η αντίδραση της Ελλάδας στην απόφαση της Τουρκίας να προχωρήσει στην έκδοση τριών νέων Navtex για σεισμογραφικές έρευνες σε Μεσόγειο και Αιγαίο, κάτι το οποίο αναμφίβολα συμβάλλει στη διατήρηση της έντασης μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών.
“H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής” ανέφερε το πρωί της Κυριακής το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών.
Και συνέχισε: “Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα”.
“Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί” κατέληξε το ελληνικό υπουργείο.
Υπενθυμίζεται ότι οι νέες Navtex αφορούν το Αιγαίο (19-21 Οκτωβρίου και 19-20 Οκτωβρίου) και την ανατολική Μεσόγειο (22-23 Οκτωβρίου), όλες εντός των τουρκικών χωρικών υδάτων. Από την πλευρά του, το ερευνητικό σκάφος Oruc Reis εξακολουθεί να πλέει σε θαλάσσιες περιοχές, οι οποίες δυνητικά ανήκουν εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Τις τελευταίες ημέρες, η ένταση Αθήνας – Άγκυρας έχει φθάσει στο κόκκινο, καθώς πέραν των εκκρεμών ζητημάτων στο Αιγαίο, οι δύο χώρες ανταλλάζουν εκατέρωθεν κατηγορίες και για το Ναγκόρνο Καραμπάχ.