Με εξαιρετική επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 29 Απριλίου 2017, στην Αίθουσα ΚΥΒΕ του Δήμου Περιστερίου, το 5ο σεμινάριο του 3ου Επιμορφωτικού Κύκλου 2016-2017 της Ένωσης Διευθυντών.
Το θέμα του σεμιναρίου αφορούσε: «Ηγεσία, Πολιτειότητα, Κοινωνική Δικαιοσύνη: Οι Διευθυντές μπροστά(και) σε νέες προκλήσεις».
Εισηγητής ήταν ο Δρ. Κουτούζης Μανώλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Διοίκησης Εκπαιδευτικών Μονάδων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε ότι: «Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της αμφισβήτησης των ορθολογικών και προσανατολισμένων στην μετρήσιμη αποτελεσματικότητα – αποδοτικότητα των εκπαιδευτικών μονάδων η «ηγεσία για την κοινωνική δικαιοσύνη» έχει αναδειχθεί ως ένας διαφορετικός πόλος στη σχετική συζήτηση για την εκπαιδευτική ηγεσία. Η κριτική παιδαγωγική του Freire και η ιδανική ορθολογική κατάσταση του Habermas ενώνουν τις δυνάμεις τους, προκειμένου να δοθεί μια νέα προοπτική εξόδου από την κρίση, προβάλλοντας την αξίωση για «σχολική ηγεσία με σκοπό την κοινωνική δικαιοσύνη».
H σχολική ηγεσία με σκοπό την κοινωνική δικαιοσύνη δεν αποτελεί στατικό σύνολο χαρακτηριστικών αλλά μια σειρά εμπρόθετων παρεμβάσεων, οι οποίες εκπορεύονται από τους ασκούντες την σχολική ηγεσία και επιδιώκουν την ανατροπή του κυρίαρχου παραδείγματος, τασσόμενοι υπέρ της ενίσχυσης των παραδοσιακά περιθωριοποιημένων και καταπιεσμένων μαθητικών ομάδων (Allen, 2006 . Freire, 1998).
Οι βασικές παραδοχές είναι ότι:
• Το σχολείο ως κοινωνικός θεσμός είναι πεδίο αναζήτησης και προώθησης της κοινωνικής δικαιοσύνης.
• Το σχολείο θα πρέπει να προάγει την ευαισθητοποίηση απέναντι στην καταπίεση, την περιθωριοποίηση, τον κοινωνικό αποκλεισμό.
• Η ευαισθητοποίηση δεν αρκεί. Πρέπει να συνοδεύεται με δράση. Με βάση τις παραδοχές αυτές προωθούνται πολιτικές θετικής διάκρισης. Βασική βεβαιότητα μιας πολιτικής θετικής διάκρισης είναι ότι η ανισότητα στην εκπαίδευση είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων που αφορούν όχι μόνο το σχολείο αλλά και το ευρύτερο περιβάλλον και την κοινωνία».
Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να λύσουν πολλές σημαντικές απορίες πάνω στο θέμα, ενώ ακολούθησε γόνιμος διάλογος που διήρκεσε πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος.