Άρση των περιορισμών μετάβασης στα νησιά μαζί με το άνοιγμα του τουρισμού, «πάγο» στη ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΣΕΠ (Cosco) στο λιμάνι του Πειραιά, περαιτέρω μέτρα στήριξης της ακτοπλοΐας, νομοσχέδιο για την ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική και μελέτη για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης ήταν ορισμένα από τα θέματα που ανακοίνωσε σε σημερινή τηλεδιάσκεψη τύπου ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.
Ειδικότερα ο κ. Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ότι εξετάζεται η άρση του μέτρου απαγόρευσης μετακίνησης προς τα νησιά για τους μη μόνιμους κατοίκους κάτι που θα γίνει παράλληλα με την επανεκκίνηση του τουρισμού.
Ο Υπουργός αναφερόμενος στις συνθήκες που θα ισχύουν για τα ταξίδια με πλοία σημείωσε ότι είναι σε εξέλιξη διαβούλευση με τον ΕΟΔΥ και τους ακτοπλόους για το τελικό κείμενο προστασίας των επιβατών σχέδιο αλλά πρόσθεσε ότι το πρωτόκολλο των πλοίων (αριθμός επιβατών) δεν μπορεί να είναι όπως πριν. Πιθανότατα θα ισχύει το 50%, έναντι του αρχικού, όπως επίσης και ένα άτομο ανά καμπίνα εκτός αν πρόκειται για οικογένεια.
Πάντως οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι το όριο του 50% καθιστά το πλοίο μη βιώσιμο εμπορικά και θα ζητήσουν αλλαγή αυτού του όρου ενώ οι υφιστάμενες προτάσεις του ΕΟΔΥ αποκλείουν ουσιαστικά την δρομολόγηση των ταχύπλοων άρα πρέπει να επανεξεταστούν οι προτάσεις.
Ο κ. Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ακόμη ότι το Υπουργείο έχει υπογράψει συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας με 32 πλοιοκτήτριες εταιρείες και ε΄χουν δοθεί μέχρι στιγμής ύψους 2,5 εκατ. ευρώ για 34 δρομολόγια, από τα 15 εκατ του συνολικού προϋπολογισμού.
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ακόμη ότι επεξεργάζεται κοστολογημένη πρόταση σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών με βάση το άρθρο 107 της ΕΕ για αποζημιώσεις εταιρειών και θα κατατεθεί σχετική αίτηση εντός του Μαΐου.
«Πάγο» στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Cosco
Επίσης στη τηλεδιάσκεψη ο Υπουργός «έβαλε πάγο» στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαχείρισης φορτίων όπως είναι το Hellenic Port Community System της ΣΕΠ (Cosco).
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση σημείωσε ότι βασικός πυλώνας της λιμενικής πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι η ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού του ελληνικού λιμενικού συστήματος.
Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες όπως το Hellenic Port Community System είναι μία δράση που μπορεί να προσφέρει ως πλατφόρμα τη δυνατότητα διασύνδεσης δραστηριοτήτων και υπηρεσιών αλλά με την λογική ενός κεντρικού συστήματος ενιαία σχεδιασμένου από το ΥΝΑΝΠ η κάθε αρχή λιμένα είτε πρόκειται για ιδιωτική ή δημόσια, για να τον χρησιμοποιεί.
Το πρόβλημα ανακύπτει συνέχισε ο Υπουργός στο ποιος κατέχει την πληροφορία. Αρα ένας ιδιώτης κάτοχος λιμένα δεν μπορεί να έχει τέτοιες πληροφορίες , αλλά ένα σύστημα που νομιμοποιείται να διασυνδέεται με το σύστημα ΓΕΜΗ ΑΑΔΕ ή ΕΡΓΑΝΗ. Είναι ξεκάθαρη η θέση μας ότι απαιτούνται ενιαίες προδιαγραφές για το σύνολο των φορέων διαχείρισης των λιμένων στη βάση εθνικών προτύπων που θα εγκρίνονται από τους δημόσιους φορείς. Άρα εμείς θα αναλάβουμε αν χρειαστεί και σε νομοθετικό επίπεδο πρωτοβουλίες διότι αυτό το σύστημα πιστεύουμε ότι την ιδιοκτησία του θα πρέπει να την έχει το κράτος και το Υπουργείο Ναυτιλίας.
Για τα σκάφη αναψυχής ο Υπουργός Ναυτιλίας είπε ότι προωθείται κοινή υπουργική απόφαση για την αναστολή καταβολής του ΦΠΑ για τις ναυλώσεις σε πρώτη φάση για όλο το 2020 ίσως αν χρειασθεί και το 2021.
Επίσης σημείωσε ότι σχεδιάζεται πρόγραμμα ενίσχυσης του κεφαλαίου των εταιρειών του κλάδου με το δημόσιο να μπαίνει ως εγγυητής για το 80%.
Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε ακόμη στις αποκρατικοποιήσεις των τεσσάρων λιμανιών (Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Βόλου) σημειώνοντας ότι οι διαδικασίες συνεχίζονται και πρόσθεσε ότι δεν έχει ατονήσει λόγω κορωνοϊού το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που είχε ήδη εκδηλωθεί.
Ο κ. Πλακιωτάκης εκθείασε επίσης την προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας στον τόπο την περίοδο της πανδημίας ενώ ανακοίνωσε ότι σύντομα αναμένεται η πρόταση από το Ίδρυμα Ευγενίδου για την αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης.
Τέλος προανήγγειλε ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου για την νησιωτική πολιτική, το οποίο θα είναι έτοιμο μέσα στο τρέχοντα μήνα.