Την αναλυτική παρουσίαση του νομοσχεδίου για την προσαρμογή της εθνικής ενεργειακής νομοθεσίας προς τα Κοινοτικά δεδομένα, προχώρησε σήμερα Τετάρτη στο Υπουργικό Συμβούλιο η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη.
Την αναλυτική παρουσίαση του νομοσχεδίου για την προσαρμογή της εθνικής ενεργειακής νομοθεσίας προς τα Κοινοτικά δεδομένα, προχώρησε σήμερα Τετάρτη στο Υπουργικό Συμβούλιο η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη.
Το νομοσχέδιο προβλέπει διαχωρισμό των δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ, δυνατότητα μειοψηφικής συμμετοχής ιδιωτών στο δίκτυο μεταφοράς (με την προϋπόθεση ότι δεν θα έχουν σχέση με ενεργειακές δραστηριότητες).
Πρόσβαση του καταναλωτή, χωρίς εμπόδια, στις πληροφορίες εκείνες που θα τον διευκολύνουν να επιλέξει την καλύτερη γι’ αυτόν προσφορά ενέργειας, αλλά και να προστατεύεται από καταχρηστικές συμπεριφορές των προμηθευτών, από μη διαφανείς, επιθετικές ή παραπλανητικές πρακτικές επικοινωνίας και προώθησης ενεργειακών προϊόντων.
Προσδιορίζονται οι διαδικασίες υποβολής και διαχείρισης αιτημάτων, παραπόνων καταναλωτών, καθώς και αντίστοιχες διαδικασίες επίλυσης διαφορών, αλλά και η εφαρμογή ευφυών συστημάτων μέτρησης (smart meters), ώστε να διευκολύνεται η ενεργός συμμετοχή των καταναλωτών στην αγορά ενέργειας, και στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της αγοράς.
Διασφαλίζεται ότι ο καταναλωτής ακόμα και σε περιπτώσεις αστοχίας του προμηθευτή (για παράδειγμα λόγω χρεοκοπίας) θα έχει αδιάλειπτη (χωρίς διακοπή) προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ εξασφαλίζονται οι ευάλωτοι καταναλωτές με παροχή μειωμένων τιμολογίων, εγκατάσταση μετρητών με δυνατότητα προπληρωμής, ευνοϊκότερους όρους πληρωμής των λογαριασμών, εναλλακτικούς τρόπους πρόσβασης σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης και πληρωμής λογαριασμών, απαγόρευση διακοπής σύνδεσης τέτοιων καταναλωτών σε κρίσιμες περιόδους (π.χ. ακραία καιρικά φαινόμενα). Παράλληλα προβλέπεται η υποχρέωση παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, στις οποίες περιλαμβάνονται η παροχή του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου και του μειωμένου τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας στις πολύτεκνες οικογένειες.
Ταυτόχρονα η διαδικασία αλλαγής προμηθευτή θα είναι εύκολη και χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τον πελάτη, ο οποίος θα ενημερώνεται για τους γενικούς όρους προμήθειας και τυχόν ειδικούς όρους, τα τιμολόγια προμήθειας και τις λοιπές χρεώσεις, τον τρόπο εκτίμησης ή μέτρησης της κατανάλωσης, τη μεθοδολογία υπολογισμού των χρεώσεων βάσει εκτιμήσεων κατανάλωσης ή μετρήσεων, τους εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας, αποστολής λογαριασμών και εξόφλησης λογαριασμών.
Στο νομοσχέδιο καθορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των δύο πλευρών, καθώς και κάθε πληροφορία για τους λογαριασμούς, δηλαδή τη συχνότητα έκδοσης και αποστολής τους, την ενημέρωση ια τις υπηρεσίες που παρέχονται στο πλαίσιο της Σύμβασης Προμήθειας, το ελάχιστο περιεχόμενο του λογαριασμού κατανάλωσης, τη διαδικασία διόρθωσης λογαριασμών κατανάλωσης, τις διαδικασίες διαχείρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών και επίλυσης διαφορών, τις διαδικασίες τροποποίησης και καταγγελίας της Σύμβασης, ενδεχόμενες ρήτρες πρόωρης καταγγελίας. Στις ενημερώσεις που οφείλει να παρέχει στον πελάτη ο προμηθευτής, περιλαμβάνεται και η ενημέρωση για τη συνεισφορά των ενεργειακών πηγών και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους.
Η ιδιοκτησία και η διαχείριση του δικτύου μεταφοράς καθώς και η διαχείριση του δικτύου διανομής μεταβιβάζονται σε θυγατρικές εταιρίες της ΔΕΗ (ΑΔΕΣΜΗΕ και ΑΔΔΗΕ αντίστοιχα). Η γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΗ έχει ήδη λάβει τις αποφάσεις για τη δημιουργία των δύο εταιριών, ενώ η καθημερινή λειτουργία της αγοράς ανατίθεται σε νέα εταιρία (Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ΛΑΓΗ ΑΕ), το 100 % των μετοχών της οποίας θα ανήκουν σε πρώτη φάση στο Δημόσιο αλλά μελλοντικά θα μπορούν να αποκτούν συμμετοχή ιδιώτες.
Οι νέες διατάξεις θα αντικαταστήσουν τη βασική νομοθεσία για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή τον 2773 / 1999, αλλά θα παραμείνουν σε ισχύ οι διατάξεις που αφορούν τον ασφαλιστικό φορέα των εργαζομένων στη ΔΕΗ και τη χρηματοδότησή του από τον κρατικό προϋπολογισμό έναντι της περιουσίας που είχε σχηματισθεί από τις εισφορές των εργαζομένων και είναι ενσωματωμένη στην περιουσία της ΔΕΗ.
Τέλος, για τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προβλέπεται ενίσχυση της ανεξαρτησίας και των αρμοδιοτήτων της. Η ΡΑΕ θα χορηγεί πλέον τις άδειες παραγωγής και προμήθειας (ενώ ως τώρα είχε γνωμοδοτικές αρμοδιότητες).