Ανακοίνωση, από τον αιρετό εκπρόσωπο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων στο ΠΥΣΔΕ Γ’ Αθήνας, Νίκου Ζούτσου, για τους εκπαιδευτικούς των Ξένων Γλωσσών και της Πληροφορικής:
Μεγάλη αναστάτωση έχει προκληθεί στα σχολεία από τις ανερμάτιστες και χωρίς καμιά επιστημονική τεκμηρίωση αλλαγές που αφορούν τους εκπαιδευτικούς των ξένων γλωσσών και της Πληροφορικής. Κινήσεις που όχι μόνο αιφνιδιάζουν τους διδάσκοντες που για άλλη μια φορά γίνονται “γυρολόγοι” σε 3 και 4 σχολεία αλλά και ανατρέπει τα προγράμματα των μονάδων και των μαθητών. Η αβεβαιότητα κυριαρχεί και οι συνάδελφοι είναι “επί ξύλου κρεμάμενοι”. Άλλη μια φορά οι εργαζόμενοι μετατρέπονται σε λογιστικές μονάδες που θυσιάζονται στη λογική των αριθμών.
Οι συνάδελφοι της Πληροφορικής αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα στην κάλυψη του ωραρίου τους, προβλήματα που χρονιά με τη χρονιά διογκώνονται διαρκώς. Η νέα διευκρίνιση του Υπουργείου Παιδείας (υπ. αριθμ. 152928/Δ2/19-9-2016) που αφαιρεί το δικαίωμα στήριξης της ερευνητικής εργασίας από τους ΠΕ19 & ΠΕ20, έρχεται να γιγαντώσει το φαινόμενο και να τους οδηγήσει σε απόγνωση.
Τα δεδομένα στις λεγόμενες «μεγάλες διευθύνσεις» πριν από την απόφαση αυτή ήταν ήδη εξαιρετικά ανησυχητικά για το συγκεκριμένο κλάδο, καθώς εκατοντάδες συνάδελφοι οδηγήθηκαν στη Λειτουργική Υπεραριθμία, εκατοντάδες παραμένουν στη Διάθεση όλων των ΠΥΣΔΕ της επικράτειας και χιλιάδες πλέον συνάδελφοι θα αντιμετωπίσουν σοβαρότατο πρόβλημα όταν το ωράριο τους θα μειωθεί άλλες 4 ώρες με βάση την παραπάνω οδηγία/διευκρίνιση του Υπουργείου.
Πλέον πέρα από τις παραδοσιακές εσωτερικές κόντρες του κλάδου της Πληροφορικής οι συνάδελφοι έχουν να αντιμετωπίσουν την απογοήτευση. Ποιο είναι το μέλλον τους; Γιατί χρήζουν τέτοιας αντιμετώπισης;
Υπενθυμίζεται ότι ο κλάδος της Πληροφορικής ταλανίζεται από εσωτερικά προβλήματα που καμία ηγεσία δε φρόντισε να αντιμετωπίσει. Ο κοινωνικός αυτοματισμός είχε ενεργοποιηθεί στον κλάδο όταν η προηγούμενη κυβέρνηση θεωρώντας το υπουργείο Παιδείας ως «μια μεγάλη δεξαμενή του δημόσιου τομέα, που οφείλει να συμβάλει αποφασιστικά στο θεσμό της κινητικότητας». Τα ακριβή παραπάνω λόγια τέθηκαν σε εφαρμογή από την τότε ηγεσία του Υπουργείου με τις θέσεις/απολύσεις των συναδέλφων των τεχνικών ειδικοτήτων να παίζονται κορώνα γράμματα μέχρι την τελευταία στιγμή έναντι των Πληροφορικών χωρίς οργανική θέση. Αφού λόγω τεράστιων νομικών κενών και ελλείματος αξιολόγησης στον κλάδο των εκπαιδευτικών, αποφασίστηκε τότε να καταργηθούν τομείς και ειδικότητες τεχνικών κλάδων ως πιο στερεότυπη νομική λύση, για τον κλάδο της Πληροφορικής καθώς και για τους άλλους κοινούς με την Α/θμια κλάδους ακολούθησε η Εγκύκλιος μετατάξεων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε διοικητικές θέσεις η στην Πρωτοβάθμια (Αρ.Πρωτ.111967/Δ2/13-08-2013/ΥΠΑΙΘ) που έμεινε στην ιστορία ως «εγκύκλιος της ασάφειας».
Ο λόγος ήταν ότι με βάση συνοδευτικούς πίνακες πλεοναζόντων ανά περιφερειακή διεύθυνση, καλούσε τους πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς να δηλώσουν εθελοντικά επιθυμία μετάταξης στην Α/θμια, ενώ χαρακτήριζε τις μετατάξεις αυτές υποχρεωτικές. Επιπλέον υποσχόταν τη δημιουργία νέων οργανικών θέσεων στην Α/θμια, ενώ παράλληλα καταργούσε τη σύσταση ήδη εγκεκριμένων οργανικών θέσεων από την προηγούμενη ηγεσία. Οι ενστάσεις ήταν αναρίθμητες, οι πίνακες μετατάξεων ανακοινώνονταν εν κρυπτώ, η διαδικασία υπολειπόταν νομικής ευστάθειας, οι ενστάσεις ικανοποιούνταν κατά το δοκούν, ενώ μετά την απώλεια του 13-14ου μισθού ο 11-12ος μισθός των συναδέλφων κατέληγε σε δικηγορικά γραφεία και σε έξοδα παράστασης στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Ακόμα γίνονται ανακλήσεις τέτοιων μετατάξεων, ενώ οι υποθέσεις δεν έχουν τελεσιδικήσει.
Για τον κλάδο της Πληροφορικής εν προκειμένω, η διαδικασία αυτή ξύπνησε αντιμαχόμενα ερωτήματα και πολλοί θιγόμενοι από τη διαδικασία συνάδελφοι ακολούθησαν τη νομική οδό προστατεύοντας τα δικαιώματα τους. Τα αιώνια ερωτήματα του κλάδου ξεσηκώθηκαν μονομιάς: ΠΕ19 ή ΠΕ20; Είναι καθηγητικές οι σχολές Πληροφορικής ή όχι; Να διδάσκει ο ΠΕ19 μαθηματικά σαν Β΄ ανάθεση στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο ή καθόλου; Πλεονάζει ο ΠΕ19 χωρίς οργανική ή ο ΠΕ19 χωρίς πτυχίο Πληροφορικής; Το ίδιο αναμένεται ως αποτέλεσμα και στη σημερινή συγκυρία που χάθηκε το 3ωρο της υποστήριξης του εργαστηρίου Πληροφορικής, χάθηκε η δυνατότητα στήριξης ερευνητικών εργασιών, ενώ πάντοτε οι ώρες Πληροφορικής βαίνουν μειούμενες.
Το εν λόγω επιχείρημα αποδεικνύεται από τις μηδενικές μεταθέσεις στον Κλάδο εδώ και αρκετά χρόνια. Σε όλους τους κλάδους το ποσοστό ικανοποίησης των μεταθέσεων φθίνει, κάθε χρονιά μιλούν όλοι για πολύ μικρό ποσοστό, αλλά στον κλάδο των ΠΕ19 μπορούμε με σιγουριά να αναφερθούμε στο απόλυτο 0%!
Επιπλέον πολλοί συνάδελφοι Πληροφορικής ανά την Ελλάδα απογοητευμένοι με το γεγονός ότι σε σχολεία με πάνω από 250 (ή ακόμα και 280!) μαθητές δεν καταφέρνουν να συμπληρώσουν πλήρες ωράριο, στυλώνουν τα πόδια στο σύλλογο διδασκόντων επικαλούμενοι την ανάληψη της ευθύνης του εργαστηρίου Πληροφορικής ως μοναδική τους απασχόληση χωρίς να υπάρχει τρίωρη μείωση ωραρίου, ενώ χρησιμοποιώντας το αδιάσειστο επιχείρημα ότι καλύπτουν ωράριο σε 3 και πλέον σχολεία, ο Σύλλογος τους απονέμει το ηθικό πλεονέκτημα της απόγνωσης! Ως εκ τούτου θα πρέπει πλέον να υπάρχει και άλλος συνάδελφος που θα έχει τη δυνατότητα να ενημερώνει το απαιτητικό ενιαίο πληροφοριακό σύστημα MySchool. Θα πρέπει να προβλεφθεί στην πράξη γραμματειακή στήριξη και από άλλους συναδέλφους. Σε πολλά σχολεία της Ελλάδας, όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων γνωρίζουν καλά ότι το σχολείο έχει ίσως τη δυνατότητα να λειτουργήσει κάποιες ημέρες χωρίς την παρουσία του Διευθυντή, αλλά δε λειτουργεί πάνω από μέρα χωρίς την παρουσία του Πληροφορικού…
Το πρόβλημα αυτό φροντίζει έγκαιρα να αντιμετωπίσει ο Δ/ντής Δ.Ε. Ξάνθης, ο οποίος σε διευκρίνιση της παρ. 14 Αρθ. 66 Ν. 4386/2016 (ΦΕΚ 83/2016) η οποία τροποποιεί το αρθ.14 Ν.4186/2013 (ΦΕΚ 193τ.α) και αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν οριστεί υπεύθυνοι εργαστηρίων Πληροφορικής και Φυσικών Επιστημών, διευκρινίζει ότι στον σχετικό νόμο δεν αναφέρεται ότι η ανάληψη της ευθύνης του εργαστηρίου είναι και η «μοναδική» εξωδιδακτική απασχόληση του εκπαιδευτικού, αλλά αναφέρει ότι είναι «αποκλειστική εξωδιδακτική» απασχόληση δηλ αποκλείει τη συμμετοχή ή ανάληψη της εργασίας αυτής από άλλες ειδικότητες πέραν αυτών που προβλεπόταν για τους Υπευθύνους Εργαστηρίων. Κατά συνέπεια ο σύλλογος των διδασκόντων έχει την δυνατότητα, αν κρίνει ότι υπάρχει ανάγκη, να αναθέσει επιπλέον εξωδιδακτικές εργασίες και στους παραπάνω εκπαιδευτικούς.
Η ηγεσία του Υπουργείου σίγουρα δεν ευθύνεται για όλες αυτές τις παθογένειες, αλλά στο σημείο αυτό καλείται να δώσει σαφείς απαντήσεις στους συναδέλφους της Πληροφορικής, κοιτώντας τους στα μάτια, επάνω σε συγκεκριμένα ερωτήματα:
- Χωρίς καμία διάθεση αντιπαλότητας με οποιοδήποτε άλλο επιστημονικό πεδίο, θεωρείται η Πληροφορική σαν μια βασική επιστήμη όπως συμβαίνει στις πλέον ανεπτυγμένες χώρες που αντιμετωπίζεται ως μία από τις 4 βασικές επιστήμες; Αν ναι, πώς μειώνονται οι ώρες της «επιστήμης του μέλλοντος» στο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών ενώ αυξάνονται σε κάθε άλλη χώρα;
- Τι σκοπεύει να κάνει με τους εκατοντάδες υπεράριθμους ΠΕ19-ΠΕ20; Προορίζονται για την κάλυψη όλων των αναγκών στα δημόσια ΙΕΚ; Προορίζονται για την κάλυψη των αναγκών των νεοσύστατων Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (ΔΥΕΠ); Προορίζονται για την κάλυψη αναγκών στο ευρύτερο δημόσιο και οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια προς την έξοδο κινδύνου;
- Εκμεταλλεύεται το Υπουργείο το γεγονός ότι οι καθηγητές Πληροφορικής λόγω συναδελφικότητας και αλληλεγγύης, θα παρέχουν αυτή τη στήριξη των ερευνητικών εργασιών στην πράξη είτε τους ανατίθεται επίσημα με μέχρι 4 ώρες την εβδομάδα, είτε όχι;
- Ο συνάδελφος της Πληροφορικής είναι όντως συνάδελφος;
Έχω την τύχη να γνωρίζω εξαιρετικούς συναδέλφους επιστήμονες Πληροφορικής και στην πράξη δεν ανησυχούν για τις ώρες συμπλήρωσης ωραρίου, για το αν συμπληρώνουν σε περισσότερα σχολεία, για τις εξωδιδακτικές εργασίες που τους ανατίθενται. Για ένα μόνο πράγμα αγωνιούν πραγματικά: Να αναγνωριστούν έμπρακτα ως ισότιμα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων που θίγονται προσπαθούν να βρουν “ανοιχτές θύρες και ευήκοα ώτα” στο ΥΠΕΕΠΘ. Η ΟΛΜΕ απαιτεί το Υπουργείο να ανακαλέσει τις εγκυκλίους και να αποδείξει ότι είναι ειλικρινές το ενδιαφέρον για την ξενόγλωσση εκπαίδευση και τις νέες τεχνολογίες. Γιατί οι τελευταίες εξελίξεις αποδεικνύουν το αντίθετο.