Τα νέα μέτρα επιβάλλουν να μείνουμε σπίτι. Αυτή η κατάσταση δυσκολεύει αρκετά τα παιδιά μας τα οποία έχουν συνηθίσει σε διαφορετικούς ρυθμούς.
Σκέφτηκε όμως κανείς πώς αντιδρούν σε αυτή την αλλαγή τα παιδιά με υπερκινητικότητα;
Άραγε νιώθουν «εγκλωβισμένα» μέσα στο σπίτι;
Πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε να διοχετεύσουν όλη αυτή την ενέργεια που τα κατακλύζει;
Αλλά από την άλλη μεριά υπάρχουμε και εμείς οι γονείς …οι οποίοι πρέπει να σκεφτούμε λύσεις δημιουργικές λύσεις χωρίς να έρθουμε σε συγκρούεις με τα παιδιά μας και κυρίως χωρίς να φωνάζουμε και να θέτουμε τιμωρίες επειδή δεν κάθονται ήσυχα.
Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν ώστε να βοηθήσουμε το υπερκινητικό μας παιδί στο σπίτι και να εκτονώσει τη διέγερση του;
- Το υπερκινητικό μας παιδί έχει ανάγκη από οργάνωση και δομή. Το γεγονός ότι δεν πηγαίνει σχολείο δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι ανοργάνωτο και χαοτικό.
Ας φτιάξουμε λοιπόν μαζί με το παιδί μας ένα ημερήσιο πρόγραμμα στο οποίο θα καταγράφονται οι καθημερινές δραστηριότητες μέσα στο σπίτι.
Με αυτό το τρόπο το παιδί μας θα βγει από την απάθεια και την αδράνεια και θα αναλάβει πρωτοβουλίες ορίζοντας το ίδιο με τι θέλει να ασχοληθεί δίνοντάς του έτσι ένα κίνητρο να επενδύσει σε αυτό που θα επιλέξει να κάνει.
- Τι δραστηριότητες όμως μπορεί να περιλαμβάνει το ημερήσιο πρόγραμμα του παιδιού μας; Σκεπτόμενοι ότι έχει ανάγκη να «κινείται» ξεκινήστε την ημέρα σας με κάτι δραστήριο π.χ. κάντε γυμναστική μέσα στο σπίτι, μαγειρέψτε με το παιδί και στη συνέχεια μπορεί να σας βοηθήσει στο πλύσιμο των πιάτων.
- Όλες αυτές οι ενδεικτικές δραστηριότητες θα το βοηθήσουν να «χαλαρώσει» και να μπορέσει να συγκεντρωθεί σε κάποια δραστηριότητα που δεν είναι κινητική.
Καταλαβαίνετε όμως ότι δεν γίνεται όλη την ώρα να βρίσκεται σε κατάσταση κίνησης επομένως τώρα είναι ώρα για «παιχνιδο-μάθημα». Ας αξιοποιήσουμε όλο αυτό τον ελεύθερο χρόνο που έχουμε κάνοντας επαναλήψεις αλλά σε μορφή παιχνιδιού.
Για παράδειγμα εάν στόχος σας είναι να κάνετε επανάληψη στις προπαίδειες φτιάξτε επιτραπέζια που θα ζητούν τα γινόμενα ή κάρτες γρήγορης ανάκλησης των γινομένων αλλά και κάρτες που έχουν λάθη και το παιδί πρέπει να τα εντοπίσει και να τα διορθώσει.
Αυτές οι δραστηριότητες μπορούν να κατασκευαστούν και από το ίδιο το παιδί μας. Εξάλλου μη ξεχνάμε ότι τα παιδιά είναι περισσότερο δημιουργικά από εμάς.
- Στη συνέχεια το παιδί μπορεί να βοηθήσει στη προετοιμασία του τραπεζιού και να το στρώσει. Ίσως μετά το μεσημεριανό να του δοθεί ένας ελεύθερος χρόνος όπου θα κάνει ότι επιθυμεί.
- Το απόγευμα θα μπορούσατε να παίξετε όλοι μαζί κάποιο επιτραπέζιο παιχνίδι π.χ. Jenga ή κυνήγι κρυμμένου θησαυρού.
- Το βράδυ θα μπορούσατε όλοι μαζί να δείτε ένα παιδικό έργο.
Είναι σημαντικό να ορίσετε κάποια όρια και περιορισμούς.
Να έχετε στο νου σας όμως ότι τα όρια δεν μπαίνουν για να τιμωρήσουμε το παιδί μας αλλά για να το συγκρατούμε και να το καθησυχάζουμε και το πιο σημαντικό ….μη ξεχνάτε να επιβραβεύετε το παιδί σας συνέχεια!
Της Μαρίας Κώστα Ζώτου, Ειδική Παιδαγωγός, MSc
Εξειδίκευση στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες / ΔΕΠΥ