Λύση πακέτο για την ανατίμηση των διοδίων του 2023 που θα αφορά και την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του 2024, συζητά η κυβέρνηση με τους παραχωρησιούχους λίγο πριν την είσοδο του Φθινοπώρου όπου οι εταιρείες παραχώρησης έχουν διαμηνύσει στο υπουργείο Yποδομών και Μεταφορών ότι σκοπεύουν να προχωρήσουν σε αλλαγή των τιμολογίων τους.
Η λύση αυτή έχει την σημασία της καθώς μέσα στον Σεπτέμβριο οι εταιρείες παραχώρησης καθορίζουν με βάση το δείκτη Τιμών Καταναλωτή τις αναπροσαρμογές των διοδίων της επόμενης χρονιάς που ξεκινούν να εφαρμόζονται κάθε χρόνο αρχές του νέου έτους. Πέρσι λόγω ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων και ενεργειακής κρίσης, η άσκηση αυτή ισοδυναμούσε με ανατιμήσεις 12% στα διόδια, οι οποίες μετατέθηκαν με απόφαση της τότε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και της κυβέρνησης για μετά τις εκλογές. Για το 2024, η τιμαριθμική αναπροσαρμογή υπολογίζεται να είναι κοντά στο 3% που είναι σαφώς μικρότερη σε σχέση με πέρσι αλλά λειτουργεί αθροιστικά στις επιβαρύνσεις.
Οι ζυμώσεις για την οριστικοποίηση του πλαισίου συνεχίζονται με διαδοχικές επαφές και συζητήσεις ενώ για αύριο το πρωί είναι προγραμματισμένη και νέα σύσκεψη μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας και των εκπροσώπων του κλάδου με σκοπό την εξεύρεση μιας κοινής συμβιβαστικής λύσης. Κατά πληροφορίες, οι δυο πλευρές (υπουργείο και παραχωρησιούχοι) συζητούν στην βάση ενός μηχανισμού ισότιμης όσο γίνεται κατανομής των βαρών που προκύπτουν από τις ανατιμήσεις μεταξύ δημοσίου, εταιρειών και χρηστών ώστε η επιβάρυνση για τους πολίτες να μην είναι μεγάλη, σε μια περίοδο που η ακρίβεια μαστίζει την αγορά. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι και οι εταιρείες έχουν συμφωνήσει προς αυτή την κατεύθυνση αλλά μένει να αποσαφηνιστεί και να συμφωνηθεί η επίπτωση που αυτό θα έχει στα έσοδά τους μιας και οι παραχωρησιούχοι επικαλούνται τα χρηματοοικονομικά μοντέλα των παραχωρήσεων. Κάτι αντίστοιχο έγινε φέτος και στην Πορτογαλία καθώς την ανατίμηση κατά 10% των διοδίων μοιράστηκαν στα τρία, Δημόσιο, παραχωρησιούχοι και χρήστες, ώστε το κόστος για τους οδηγούς να μετριαστεί.
Στο τραπέζι έχουν πέσει και άλλες ιδέες όπως η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% μέτρο όμως που έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις ή ακόμη και η μετακύλιση των αυξήσεων σε άλλες χρονιές.
Να σημειωθεί ότι στις διαπραγματεύσεις για τα διόδια προσέρχονται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που είναι σε ανοικτή γραμμή με το Μέγαρο Μαξίμου που δίνει τις κατευθύνεις και από πλευράς παραχωρησιούχων οι διευθύνοντες σύμβουλοι της «Ολυμπίας Οδού» Παναγιώτης Παπανικόλας που εκπροσωπεί και την Γέφυρα, του «Μορέα» Γιώργος Συριανός, της «Νέας και Κεντρικής Οδού» Ροδιανός Αντωνακόπουλος και της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» Δημήτρης Γκατσώνης. Στις συναντήσεις δεν συμμετέχουν εκπρόσωποι της Αττικής Οδού καθώς ο αυτοκινητόδρομος εξαιρείται από τις τιμαριθμικές αυξήσεις στα διόδια.