Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι παρεμβάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε τέσσερις τομείς της ενεργειακής αγοράς, καθώς έως το τέλος της εβδομάδας το σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ θα συζητηθεί στο υπουργικό συμβούλιο, ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να κατατεθεί στη συνέχεια στη Βουλή.
Όσον αφορά τη ΔΕΠΑ, θα προβλέπεται η δημιουργία δύο ξεχωριστών θυγατρικών, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίες θα ιδιωτικοποιηθούν μέσω δύο ανεξάρτητων διαγωνισμών, που θα «τρέξουν» παράλληλα. Ωστόσο, οι υποψήφιοι επενδυτές της ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν θα μπορούν να διεκδικήσουν τη ΔΕΠΑ Υποδομών και αντίστροφα, στο πλαίσιο του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού (unbundling) των δραστηριοτήτων εμπορίας και διανομής.
Την ίδια στιγμή, οι συμμετοχές της εταιρείας σε διακρατικά projects (όπως ο αγωγός IGB) θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο. Υπενθυμίζεται ότι στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα υπαχθεί το τμήμα χονδρεμπορικής της υφιστάμενης εταιρείας, καθώς και η Αέριο Αττικής, η οποία αποτελεί 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ. Από την άλλη πλευρά, στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα υπαχθεί η ΕΔΑ Αττικής, η ΔΕΔΑ και το 51% που κατέχει η ΔΕΠΑ στην ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας.
Με τους διαγωνισμούς θα εκχωρηθεί έως και το σύνολο (65%) που κατέχει το Δημόσιο, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, στις δύο θυγατρικές.
Αλλαγές στη ΔΕΗ
Στην περίπτωση της ΔΕΗ, όπως έχει αναφέρει ο κ. Χατζηδάκης, κίνητρο των παρεμβάσεων αποτελεί το γεγονός ότι, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ΔΕΚΟ, η εταιρεία καλείται να δραστηριοποιηθεί σε μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά, όπου το ισχύον θεσμικό καθεστώς δημιουργεί προσκόμματα στο να ανταγωνισθεί επί ίσοις όροις τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Ενδεικτική περίπτωση αποτελεί η προμήθεια εξοπλισμού για νέες μονάδες ΑΠΕ, αφού η δημοσιοποίηση των εν λόγω στοιχείων δίνει τη δυνατότητα στους ανταγωνιστές της να γνωρίζουν τα κόστη της εταιρείας, και επομένως το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν οι προσφορές της για την κατακύρωση τιμών αναφοράς, κατά τη συμμετοχή της στους διαγωνισμούς για την υλοποίηση νέων σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Έτσι, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει πως η εταιρεία θα έχει πλέον τη δυνατότητα να αναζητά προμηθευτές στα πρότυπα της ιδιωτικής οικονομίας, και όχι απαραιτήτως μέσω του εθνικού συστήματος δημόσιων προμηθειών. Παράλληλα, θα επιτρέψει στην επιχείρηση να προχωρά μέσα από πιο ευέλικτες διαδικασίες στην πρόσληψη προσωπικού, κάτι που για παράδειγμα είναι απαραίτητο ώστε να στελεχωθεί με έμπειρο δυναμικό εν όψει της έναρξης λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, τον επόμενο Ιούνιο.
Οι ΑΠΕ
Όσον αφορά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το σχέδιο νόμου θα ξεμπλοκάρει την αποζημίωση των μονάδων ΑΠΕ με συμβάσεις Feed in Premium που λειτουργούν ήδη, καθώς από την 1η Ιουλίου οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούσαν να τιμολογήσουν την παραγόμενη ενέργεια και επομένως να αποζημιωθούν. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, θα θεσπίζει ένα νέο πλαίσιο αμοιβών για τις μεγάλες επενδύσεις (άνω των 250 MW), για τις οποίες η Ε.Ε. δίνει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να εφαρμόσουν έναν μηχανισμό κατακύρωσης τιμών αναφοράς μέσω της αποστολής ατομικών κοινοποιήσεων στη Γεν. Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp), παρακάμπτοντας έτσι τους διαγωνισμούς.
Πρόθεση επίσης του υπουργείου είναι να προχωρήσει σε αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των ΑΠΕ, ώστε οι σταθμοί ανανεώσιμων πηγών που δεν επιθυμούν λειτουργική ενίσχυση, και επομένως δεν θα επηρεάζουν το ΕΤΜΕΑΡ, να μπορούν να συμμετέχουν απευθείας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με όλες τις συγκλίνουσες ενδείξεις, η εν λόγω ρύθμιση θα περιλαμβάνεται στο επικείμενο σχέδιο νόμου, παρόλο που το ΥΠΕΝ σχεδιάζει να καταθέσει στις αρχές του 2020 ένα ακόμη νομοσχέδιο για την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών, με παρεμβάσεις οι οποίες θα εξαλείφουν στρεβλώσεις σε περιβαλλοντικά, χωροταξικά και αδειοδοτικά θέματα.
Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα υπαχθεί το τμήμα χονδρεμπορικής της υφιστάμενης εταιρείας καθώς και η Αέριο Αττικής, η οποία αποτελεί 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ. Από την άλλη πλευρά, στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα υπαχθεί η ΕΔΑ Αττικής, η ΔΕΔΑ και το 51% που κατέχει η ΔΕΠΑ στην ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας.