Το κόστος της μεταναστευτικής κρίσης στους προϋπολογισμούς θα θεωρηθεί ως ειδική περίπτωση και δεν θα υπολογισθεί στο έλλειμμα τονίζει η Κομισιόν, ωστόσο, αυτή η παραχώρηση θα γίνει μόνο μετά από μία κατάλληλη μέτρηση των πραγματικών δαπανών.
Όπως σημείωσε, θα παρακολουθήσει την κατάσταση στενά για να καθορίσει τι (σ.σ.: ποιες δαπάνες) είναι επιλέξιμες και να διασφαλίσει ότι δεν θα επηρεασθεί η υλοποίηση των προϋπολογισμών του 2015 και του 2016.
Η Ελλάδα, η Ιταλία, η Αυστρία και η Γερμανία αντιμετωπίζουν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική που ζητούν άσυλο, για να φύγουν από τις συγκρούσεις και τη φτώχεια στις χώρες τους, αναφέρει το Reuters.
Επίσης, σήμφωνα με την Κομισιόν, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Αυστρία και η Ισπανία κινδυνεύουν να παραβιάσουν τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα σχέδια των προϋπολογισμών τους για το 2016, ενώ και η Γαλλία πιθανόν να μην επιτύχει κάποιους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν θέσει οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ελέγχει τα σχέδια προϋπολογισμών των χωρών της Ευρωζώνης κάθε χρόνο για να διαπιστώσει, εάν αυτά είναι εναρμονισμένα με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξη, το οποίο θέτει τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ.
Σύμφωνα με τους κανόνες, οι χώρες πρέπει να έχουν έλλειμμα στον προϋπολογισμό τους μικρότερο από το 3% του ΑΕΠ και να επιδιώκουν τον ισοσκελισμό τους σε διαρθρωτικούς όρους – μετά την αφαίρεση, δηλαδή, των εφάπαξ εσόδων και δαπανών και της επίδρασης της οικονομικής συγκυρίας.
Το διαρθρωτικό έλλειμμα πρέπει να μειώνεται τουλάχιστον κατά 0,5% του ΑΕΠ ετησίως, έως ότου αυτό ισοσκελισθεί ή προκύψει πλεόνασμα (ο λεγόμενος μεσοπρόθεσμος στόχος).
Για τη Γαλλία
Η Γαλλία βρίσκεται στη λεγόμενη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, καθώς το έλλειμμά της είναι υψηλότερο από το 3% του ΑΕΠ και οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ θέτουν τους ετήσιους στόχους δημοσιονομικής προσαρμογής για τις χώρες αυτής της διαδικασίας.
Η Κομισιόν αναφέρει ότι το Παρίσι κινδυνεύει να μην πετύχει τους στόχους αυτούς. «Στην περίπτωση της Γαλλίας, αν και ο στόχος για το δημοσιονομικό έλλειμμα που έχει συσταθεί στη χώρα προβλέπεται να επιτευχθεί το 2016, το (σχέδιο του προϋπολογισμού) περιλαμβάνει κινδύνους όσον αφορά τη συμμόρφωση, καθώς η δημοσιονομική προσπάθεια προβλέπεται να υστερήσει σημαντικά από το επίπεδο των συστάσεων, σύμφωνα με όλες τις μετρήσεις», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Η Κομισιόν ζητά από τις γαλλικές Αρχές να λάβουν «τα αναγκαία μέτρα στο πλαίσιο της διαδικασίας κατάρτισης του προϋπολογισμού» του 2016, ώστε αυτός να είναι εναρμονισμένος με τους κανόνες της ΕΕ.
Χωρίς αλλαγές στις τρέχουσες πολιτικές της, η Γαλλία αναμένεται να έχει έλλειμμα μεγαλύτερο από το 3% του ΑΕΠ το 2017, παραβιάζοντας τους συμφωνημένους στόχους, εκτίμησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η ανάλυση του σχεδίου του γαλλικού προϋπολογισμού έγινε πριν από τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι την Παρασκευή.
Η περίπτωση Ισπανίας και Ιταλίας
Η Ισπανία, που οδεύει σε εκλογές τον Δεκέμβριο, έχει μεγαλύτερο πρόβλημα. «Το σχέδιο του προϋπολογισμού… διαπιστώθηκε ότι θέτει τον κίνδυνο μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις για το 2016. Συγκεκριμένα, δεν προβλέπεται να επιτευχθούν ούτε η συσταθείσα δημοσιονομική προσπάθεια ούτε ο στόχος για το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2016», σημείωσε η Επιτροπή, επιβεβαιώνοντας τη γνώμη που είχε ανακοινώσει τον Οκτώβριο.
Ζήτησε μάλιστα από τη Μαδρίτη να διασφαλίσει ότι ο προϋπολογισμός της θα είναι συμβατός με τους κανόνες της ΕΕ και ζήτησε ένα επικαιροποιημένο σχέδιο όσο τον δυνατόν συντομότερα.
Το σχέδιο προϋπολογισμού της Ιταλίας κινδυνεύει, επίσης, να μην είναι συμβατό με τους κανόνες της ΕΕ, αναφέρει η Επιτροπή, ζητώντας από την Ιταλία να λάβει «τα αναγκαία μέτρα στο πλαίσιο της διαδικασίας κατάρτισης του προϋπολογισμού της για να διασφαλίσει ότι ο προϋπολογισμός του 2016 θα είναι συμβατός».
Η Κομισιόν θα αποφασίσει τον Μάιο, αν μπορεί να δοθεί στην Ιταλία κάποιο περιθώριο στον προϋπολογισμό της για επενδύσεις και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα της Ευρωζώνης αναμένεται να μειωθεί το 2016 στο 1,7% του ΑΕΠ από 1,9% το 2015 και το δημόσιο χρέος να μειωθεί λίγο κάτω από το 90% του ΑΕΠ, κάτι που συνιστά μία ουδέτερη δημοσιονομική στάση, όπως δηλώνει η Κομισιόν.