Με μειωμένο ρυθμό αύξησης και με ποσοστό 13,6% αναπτύσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, για το χρονικό διάστημα 2009-2010, σε σύγκριση με 18,2%, για το 2008-2009, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Με μειωμένο ρυθμό αύξησης και με ποσοστό 13,6% αναπτύσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, για το χρονικό διάστημα 2009-2010, σε σύγκριση με 18,2%, για το 2008-2009, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου, που, κατά το Α΄ τρίμηνο του 2010, πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές ανέρχεται στο 18,4%.
Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των αγορών, μέσω του διαδικτύου, για την πενταετία 2006-2010, ανέρχεται στο 20,8%. Παρόλα αυτά, το ποσοστό των χρηστών, που δηλώνουν ότι δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες, μέσω του διαδικτύου, βαίνει μειούμενο. Ειδικότερα, μείωση κατά 14,5% από 82,9% το 2006 στο 70,9% το 2010 εμφάνισε το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου, που έχουν δηλώσει ότι δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, δύο στους τρεις καταναλωτές μέσω του διαδικτύου είναι άνδρες (65,2%), ενώ η συντριπτική πλειοψηφία του 77,4% δεν ξεπερνά την ηλικία των 45 (16-24: 21%, 25-34: 30,3%, 35-44: 26,1%). Αξιοσημείωτη είναι η μεγάλη ποσοστιαία διαφορά, που παρατηρείται, ανάμεσα στους άνδρες και στις γυναίκες, που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές, αφού οι πρώτοι ξεπερνούν τις γυναίκες κατά περίπου 30 ποσοστιαίες μονάδες.
Το 59,5% κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις
Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες, που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν από το διαδίκτυο, για προσωπική χρήση, κατά τη χρονική περίοδο Απρίλιος 2009-Μάρτιος 2010, είναι, κυρίως, ηλεκτρονικές συσκευές και βιντεοκάμερες, φωτογραφικές μηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, DVDs κλπ. (28,5%), ταξιδιωτικές υπηρεσίες, όπως εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ. (27,8%) και είδη ένδυσης και υπόδησης-αθλητικά είδη (24,5%).
Τα είδη και οι υπηρεσίες που παρουσιάζουν μεγαλύτερη αύξηση, σε σχέση με το 2009, είναι προϊόντα, όπως λογισμικό για ηλεκτρονικό υπολογιστή, ηλεκτρονικές συσκευές, οικιακά είδη και είδη ένδυσης.
Αν και τα προηγούμενα χρόνια υπηρεσίες, όπως η διαμονή σε καταλύματα, οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες και η αγορά εισιτηρίων για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο), είχαν τη σαφή προτίμηση όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές, το 2010 εμφανίζουν μια σταθερότητα, ενώ, ειδικότερα, οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες εμφανίζουν μείωση κατά 10%. Μείωση καταγράφεται και στην αγορά/παραγγελία ταινιών και μουσικής (DVDs, CDs, βιντεοκασετών κλπ.), αλλά και στην αγορά/παραγγελία παιχνιδιών για ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Ειδικότερα, η ποσοστιαία κατανομή των on-line προϊόντων για αγορές, κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009- Μάρτιος 2010, είναι η εξής:
31,9% του λογισμικού και των παιχνιδιών για ηλεκτρονικό υπολογιστή και αναβαθμίσεων αυτών,
12,1% των βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων και του υλικού ηλεκτρονικής εκμάθησης και
20,6% των ταινιών και της μουσικής.
Στην πλειοψηφία τους, οι καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν τις ηλεκτρονικές αγορές τους από εγχώριες επιχειρήσεις (59,5%), ενώ το 35,3% από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 21,8% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
8 στους 10 χρήστες του διαδικτύου λαμβάνουν μέτρα ασφάλειας
Σε ποσοστό 62% όσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ανησυχούν για την προσβολή από ιούς, με αποτέλεσμα την απώλεια δεδομένων ή χρόνου, αλλά και για τη λήψη ανεπιθύμητων e-mails (spams) 60,6%. Το χαμηλό ποσοστό (35,2%) ανησυχίας, που καταγράφεται, για την πρόσβαση των παιδιών σε ακατάλληλες ιστοσελίδες ή και την επικοινωνία με “εν δυνάμει” επικίνδυνα άτομα, ύστερα από χρήση του διαδικτύου στην κατοικία, αποδίδεται στο χαμηλό ποσοστό των νοικοκυριών της έρευνας με μέλη παιδιά ηλικίας μικρότερης των 16 ετών, (27% επί του συνόλου των ερωτηθέντων νοικοκυριών). Ενδεικτικά, για την ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών, το ποσοστό ανησυχίας αγγίζει το 84,6%.
Ως σημαντικότερα προβλήματα, που έχουν παρουσιαστεί στο χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009-Μάρτιος 2010, αναφέρονται η προσβολή από ιούς 34% και η λήψη ανεπιθύμητων e-mails 28,6%. Για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων, 8 στους 10 χρήστες του διαδικτύου λαμβάνουν κάποιο μέτρο (anti-virus, anti-spam, firewall κλπ.), το οποίο θα τους προσφέρει ασφάλεια στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή τα δεδομένα τους. Τα μέτρα ασφαλείας, που χρησιμοποιούνται περισσότερο, αφορούν, όπως είναι αναμενόμενο, στα προβλήματα, που αντιμετωπίζονται συχνότερα. Έτσι, σε ποσοστό 78,1% χρησιμοποιούνται προγράμματα ελέγχου ύπαρξης ιών ή/και anti-spyware, σε ποσοστό 37,1% τείχη προστασίας (firewall) σε μορφή λογισμικού ή ειδικού εξοπλισμού και σε ποσοστό 22,1% φιλτράρισμα των ηλεκτρονικών μηνυμάτων για την αποφυγή των spam.
Ο γονικός έλεγχος ή το λογισμικό φιλτραρίσματος των ιστοσελίδων, ως μέτρο αποτροπής των παιδιών να επισκέπτονται ακατάλληλες ιστοσελίδες, χρησιμοποιούνται από το 6,7% των χρηστών του διαδικτύου, ενώ 2 στους 10, που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, αναφέρουν ότι κάνουν χρήση κάποιου μέτρου ασφαλείας, χωρίς, ωστόσο, να γνωρίζουν τι περιλαμβάνει το συγκεκριμένο πακέτο, που χρησιμοποιούν. Ενημέρωση (update) στα προϊόντα ασφαλείας, που χρησιμοποιούν, πραγματοποιούν 7 στους 10 χρήστες του διαδικτύου.