Τη σύσταση Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην ομιλία του στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Όπως είπε, η νέα ομάδα θα αποτελείται από στελέχη της ΕΛΑΣ, που θα είναι στα Πανεπιστήμια χωρίς όπλα αλλά με ειδική εκπαίδευση, θα συνεργάζονται με τον πρύτανη, καθώς και με την ειδική συμβουλευτική επιτροπή, ένα νέο όργανο που θα μελετά τις συνθήκες φύλαξης κάθε Σχολής.
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, η πρόσβαση στα Πανεπιστήμια θα είναι ελεγχόμενη, ώστε να πάψουν να μετατρέπονται σε γιάφκες περιθωριακών και εκθετήρια παρεμπορίου. Οι Σχολές θα κλείσουν στη βία, ανοίγοντας πόρτα στην ελευθερία, είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Στην έναρξη της ομιλίας του, ο πρωθυπουργός υπεραμύνθηκε του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, σημειώνοντας πως «υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος κι άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων. Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή κι επιλογή των σπουδών κι αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς τη με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα» είπε.
Ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε πως οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο εν λόγω σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερεις σαφείς κατευθύνσεις: «Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους, θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύουν δε την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο δύο-τριών ετών, πέραν της κανονικής διάρκειάς τους, προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές, αλλά κι όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Συνεχίζοντας, ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε πως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στα ελληνικά πανεπιστήμια μεσουρανούν εξαιρετικοί επιστήμονες. Υπάρχουν πολλές αναγνωρισμένες νησίδες αριστείας, είπε. «Όμως σήμερα μόνο το Καποδιστριακό, το ΕΚΠΑ, συγκαταλέγεται διεθνώς στα 200 πρώτα πανεπιστήμια, κάτι το οποίο δεν είναι αρκετό. Είναι καιρός να δούμε κατάματα την αλήθεια. Να πιάσουμε το νήμα της προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση από την αρχή. Για να συμβεί αυτό, πρέπει οι σχολές να συναντηθούν ξανά με τον αληθινό τους προορισμό. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται προς τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα. Τα μαθήματα να εμπνέουν ώστε τα παιδιά να τα παρακολουθούν. Και οι συνθήκες να ευνοούν τη μάθηση, την έρευνα και τον ελεύθερο επιστημονικό διάλογο. Και στο πτυχίο να καθρεφτίζονται γνώσεις και δεξιότητες που θα επιτρέπουν στους νέους και τις νέες να διεκδικήσουν μια επιτυχημένη σταδιοδρομία» τόνισε ο πρωθυπουργός.
Ανέτρεξε και σε ομιλία του τον Αύγουστο του 2019 για το πανεπιστημιακό άσυλο, όταν είχε πει πως «η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Η θέση μας αποτελεί ένα ισχυρό μήνυμα πολιτικής βούλησης ότι στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών. Ότι εκτός από τις ανώνυμες συλλογικότητες υπάρχει και ο επώνυμος φοιτητής, η ξεχωριστή προσωπικότητα κάθε πολίτη, και ότι το οργανωμένο κράτος οφείλει να μην αφήνει την κοινωνία να μεταβληθεί σε ζούγκλα όπου θα διοικούν όσοι ασκούν βία».
«Σχεδόν ενάμισι χρόνο μετά, δεν θα άλλαζα τίποτα από αυτά τα λόγια» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Θα προσέθετα μόνο ότι θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και της διδακτικής ερευνητικής δραστηριότητα των ΑΕΙ βρίσκει σήμερα το ουσιαστικό της ισοδύναμο» ανέφερε.
Κατά τον κ. Μητσοτάκη, «αναμετρώνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές, στους εργαζόμενους. Να το κάνουμε και πάλι κυψέλη δημιουργίας και εστία γόνιμου προβληματισμού. Με ελευθέρους και ασφαλείς τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Πρωτεργάτη της ανάπτυξης της χώρας. Όχι νησίδα που αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας» ξεκαθάρισε.
Δευτερολογία: Να κάνουμε κάτι γι’ αυτή την πραγματικότητα που αδικεί τα Πανεπιστήμια
«Διέκρινα έναν εκνευρισμό στον τόνο σας, ασυνήθιστο σε σχέση με τις τελευταίες σας εμφανίσεις» σχολίασε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αποδίδοντάς τον στην αναφορά που έκανε στη νεολαία Λαμπράκη, απαντώντας στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, κατά τη δευτερολογία του στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
«Μια άλλη γενιά αριστερών προέτασσαν την ακαδημαϊκή αριστεία ως στόχο που θεωρούσαν ότι δε συγκρούεται επί της αρχής με το δικαίωμα στον αγώνα» είπε και εγκάλεσε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για ανακρίβεια, επειδή επικαλέστηκε τον στίχο του Ελύτη για τους «νέους με τα πρησμένα πόδια» που, όπως είπε, τον έγραψε για τους νέους της Κατοχής και όχι για τους νέους της νεολαίας Λαμπράκη.
Θα ήθελα να αναθεωρήσετε την άποψή σας περί αποχαυνωμένων πολιτών, «φαντάζομαι ότι το είπατε εν τη ρήμει του λόγου σας και δεν το εννοείτε» είπε επίσης ο πρωθυπουργός.
Στη συνέχεια, έκανε αναφορά και σε όσα είπε ο κ. Τσίπρας για το ρόλο της δημόσιας τηλεόρασης με δύο επισημάνσεις, ότι κατά γενική ομολογία η δημόσια τηλεόραση προσφέρει ποιοτικό περιεχόμενο κι έχει κερδίσει με τις παραγωγές της πολλούς καινούριους θεατές. Αναφέρθηκε δε σε μια σειρά πρώην ανώτατων στελεχών της ΕΡΤ που βρίσκονται σήμερα σε θέσεις-κλειδιά στον ΣΥΡΙΖΑ και σε φιλικά σε αυτόν Μέσα.
Αμιγώς για τα θέματα της Παιδείας, ο πρωθυπουργός ρώτησε από πού προέκυψε ο υπολογισμός ότι 24.000 παιδιά θα μείνουν φέτος εκτός της Ανώτατης Εκπαίδευσης; «Πώς έρχεστε και σπέρνετε τον πανικό όταν είναι μαθηματικώς αδύνατον να υπολογιστεί τι βάσεις θα βάλουν τα πανεπιστήμια και τι βαθμούς θα γράψουν τα παιδιά;» διερωτήθηκε.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι προκύπτει κι ένα μείζον αξιακό ζήτημα, όχι μόνο εκπαιδευτικό από τη στιγμή που προσφέρεται η δυνατότητα στους φοιτητές να φοιτούν δωρεάν στα Πανεπιστήμια. «Πιστεύετε ή όχι ότι και οι φοιτητές πρέπει να έχουν κάποιες υποχρεώσεις;» ρώτησε τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σχολίασε και αναφορά του κ. Τσίπρα στα κολλέγια. «Όλα αυτά τα τμήματα που φτιάχνατε νύχτα, βρίσκονται ψηλά ή χαμηλά στις αξιολογήσεις;» ρώτησε ο πρωθυπουργός, απαντώντας στο επιχείρημα του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ποιότητα σπουδών των κολλεγίων.
«Δεν πρόκειται ποτέ να βρεθεί εμβόλιο για την υποκρισία και τον λαϊκισμό σας» είπε ο πρωθυπουργός.
Για τα ζητήματα ανομίας και βίας στα πανεπιστήμια, ανέφερε ότι έχει διακρίνει αλλαγή στάσης από την πλευρά του κ. Τσίπρα, αλλά πρόσθεσε πως «πρέπει κάτι να κάνουμε γι’ αυτή την πραγματικότητα που αδικεί τα πανεπιστήμια και υπονομεύει τον χώρο στον οποίο διεξάγεται δημοκρατικός διάλογος. Δεν μπορούμε μόνο να την κοιτάμε» είπε.
Κλείνοντας τη δεύτερη αυτή τοποθέτησή του, ο πρωθυπουργός επισήμανε πως «δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Θα κάνουμε ό,τι συμβαίνει σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου».
Αναφερόμενος στον τρόπο διαχείρισης της εικόνας για το τι συμβαίνει μέσα στα πανεπιστήμια, επέδειξε δύο φωτογραφίες που, όπως είπε, είναι δύο κέντρα ελέγχου εικόνας και πληροφορίας που βρίσκονται στο Κέιμπριτζ και στην Οξφόρδη. «Αυτή είναι η εικόνα όλων των σύγχρονων πανεπιστημίων» τόνισε. Όπως συμπλήρωσε, «σε όλα τα διεθνή πανεπιστήμια υπάρχει πανεπιστημιακή αστυνομία και μάλιστα ένοπλη. Εσείς πείτε μου σε ποια χώρα του κόσμου υπάρχει η εικόνα που έχουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια, με το χάος που εσείς δημιουργήσατε κι εσείς συντηρήσατε» κατέληξε ο πρωθυπουργός στη δευτερολογία του.