Για κυβερνητική «πρόταση φτωχή σε παιδαγωγικό και αξιακό περιεχόμενο» έκανε λόγο στη Βουλή η Φώφη Γεννηματά, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναβάθμση του σχολείου.
Όπως είπε, «για μία ακόμη φορά δεν μιλάμε για το σχολείο που θέλουμε: Ένα σχολείο που θα καλλιεργεί την ανθρωπιστική παιδεία και θα προβάλλει αρχές αξίες και πρότυπα. Που θα διαμορφώνει πολίτες που θα αναπνέουν ελεύθερα. Που δεν θα επιτρέπει το γόνατο της βίας και του ρατσισμού στο λαιμό των ανθρώπων. Ένα σχολείο που θα ανοίγει το δρόμο για τον επόμενο Διαφωτισμό, που θα είναι Ψηφιακός».
Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής σημείωσε πως «οφείλουμε να ανοίξουμε επιτέλους διάλογο για τα στρατηγικά ζητήματα: ποια θα είναι η εκπαίδευσή μας μέσα σε ένα νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον που καλούνται τα παιδιά μας να αντιμετωπίσουν; Τι σχολείο και τι πανεπιστήμιο θέλουμε; Μπορούμε να συμφωνήσουμε στους στόχους και τη στρατηγική; Είναι μείζον εθνικό ζήτημα. Ή θα συνεχίσουμε το ράβε ξήλωνε στην πλάτη της νέας γενιάς;
Εμείς απαντάμε: Θα έπρεπε να συζητάμε το σχέδιο αντιμετώπισης της μαθησιακής κρίσης που επηρεάζει την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα. Έπρεπε να μας απασχολεί κατά προτεραιότητα η διαπίστωση ότι το 2018 οι επιδόσεις των μαθητών της χώρας μας υπολείπονταν κατά πολύ των επιδόσεων όμορων χωρών. Και μάλιστα με πτωτική τάση σε σχέση με τα αποτελέσματα του 2014 (Pisa 2018). Θα έπρεπε να υπάρχει σχέδιο να βοηθηθούν οι μαθητές παντού, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια. Να ενσωματώνονται βέλτιστες πρακτικές των πειραματικών και προτύπων ως καινοτομίες στα δημόσια σχολεία».
Σύμφωνα με την κ. Γεννηματά, οι άριστοι μειώνονται και οι «αδύναμοι» πληθαίνουν. «Άρα, το πρώτο που χρειαζόμαστε είναι μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, μια μεγάλη αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα» ανέφερε.
Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως είπε, το ΚΙΝΑΛ έχει ως στρατηγική και όραμα «ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και μείωση του μαθησιακού χάσματος με μετρήσιμους στόχους, μέσα από την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, αυτός ο στόχος αποτελεί τη βάση για νομοθετικές παρεμβάσεις».
Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής υποστήριξε πως με το νομοσχέδιο που εισάγει προς ψήφιση η κυβέρνηση, «αντί να επαναφέρει το Ολοήμερο Δημοτικό με το αναμορφωμένο πρόγραμμα, διατηρεί με προσχηματικές μικροαλλαγές τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ που το υποβάθμισε.
Αντί να καταργήσει τον απαράδεκτο Νόμο ΣΥΡΙΖΑ για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών – τον οποίο η ΝΔ καταψήφισε – τον διατηρεί και τον εφαρμόζει πλήρως.
Και μάλιστα για τρίτη φορά και χρόνο ανανεώνει τη θητεία των αντισυνταγματικά εκλεγμένων διευθυντών εκπαίδευσης. Συνεχίζει να κρατά “τιμωρημένα” 900 στελέχη εκπαίδευσης (Σχολικούς συμβούλους, Διευθυντές εκπαίδευσης)που έχουν αξιολογηθεί και επιμορφωθεί.
Αντί να ολοκληρώσει την πιστοποίηση της Πληροφορικής και της Αγγλικής Γλώσσας στη Γ΄ Γυμνασίου, την εγκαταλείπει.
Αντί να ενισχύσει την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και να τη συνδέσει με τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας, αδιαφορεί πλήρως. Αντί να λύσει τα προβλήματα της ειδικής εκπαίδευσης, αδιαφορεί.
Αντί να δώσει πραγματικό περιεχόμενο στο εθνικό απολυτήριο – συνδέοντάς το με την εισαγωγή στα ΑΕΙ -, επιμένει στις δέσμες και το σύστημα εισαγωγής “ΣΥΡΙΖΑ”.
Αντί να προβλέψει την πρόσληψη κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων, δημιουργεί προβλήματα με τον ορισμό “εκπαιδευτικών εμπιστοσύνης”, που τώρα μετονομάζει σε “Σύμβουλο σχολικής ζωής”».
Για το θέμα της επαναφοράς της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, η κ. Γεννηματά το χαρακτήρισε ως «εντελώς αναχρονιστικό και αντιπαιδαγωγικό» μέτρο, καθώς «επιλέγει με όρους τιμωρητικούς να επαναφέρει το καθεστώς της αναγραφής της διαγωγής στο απολυτήριο, μια παρέμβαση βαθιά συντηρητική».
Η Φώφη Γεννηματά ζήτησε ως «αναγκαία» την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, αρκεί να μην έχει «τιμωρητικό χαρακτήρα και να προβάλλεται ως μέσο επιβολής ή ως πανάκεια για την διόρθωση χρόνιων αδυναμιών και ελλείψεων», αλλά «να ενθαρρύνουμε έναν εκπαιδευτικό ελευθερίας και ευθύνης, δημιουργίας και πρωτοβουλίας».
Για τις κάμερες και την απ’ ευθείας μετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές αίθουσες, παρατήρησε πως «αυτή η συντηρητική στροφή είναι απόλυτα συμβατή με την αντίληψη που βλέπει τον υπολογιστή ως δάσκαλο».
Όπως συμπλήρωσε, «υπήρχαν επιλογές για την υποστήριξη των μαθητών που δεν προσέρχονταν στο σχολείο, με τις σύγχρονες και ασύγχρονες μεθόδους, όπως προτείναμε στο Κίνημα Αλλαγής. Δεν κάνατε αυτή την επιλογή όμως.
Επαναλαμβάνω τη δική μας άποψη: ναι στην εξ αποστάσεως όχι στη τάξη στούντιο. Γνώση για όλους, τεχνολογία παντού» τόνισε η κ. Γεννηματά.