Στον ανθρώπινο παράγοντα απέδωσε καθοριστικό ρόλο καταθέτοντας στην Εξεταστική για τα Τέμπη ο Κωστής Χατζηδάκης.
Σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, καταθέτοντας ως μάρτυρας στην εξεταστική για τα Τέμπη, με την ιδιότητα του πρώην υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κατά την περίοδο 2012-2013 και πρώην υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών την περίοδο 2007-2009, είναι θετικό να υπάρχει τηλεδιοίκηση, αλλά δεν μπορούμε να αθωώνουμε συμπεριφορές υπαλλήλων που αποδεικνύονται ανεύθυνοι.
Σε σχετικό ερώτημα για το ρόλο των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας και του ανθρώπινου παράγοντα, ο Κωστής Χατζηδάκης είπε ότι από όσα είχε παρακολουθήσει «παρότι υπήρχε το σύστημα της τηλεδιοίκησης, έστω το περιορισμένο, έστω με τα όποια προβλήματά του, την ίδια στιγμή και πάλι είχαμε ζήτημα συμπεριφοράς εκ μέρους κάποιου υπαλλήλου. Όταν σε έναν οργανισμό δεν λειτουργούν πλήρως τα συστήματα, αυξάνεται αντιστοίχως και ο ρόλος ο θετικός, ή όχι θετικός, των όποιων υπαλλήλων».
Οι απαντήσεις Χατζηδάκη
Στην επίκληση του πορίσματος Γεραπετρίτη για την πυρκαγιά στο κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας (7/2019), ο Κωστής Χατζηδάκης είπε πως «δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι χωρίς τηλεδιοίκηση γενικώς δεν μπορεί ποτέ να κυκλοφορήσουν τρένα. Είναι θετικό να υπάρχει τηλεδιοίκηση, εξελιγμένη τηλεδιοίκηση, αλλά δεν μπορούμε να αθωώνουμε συμπεριφορές ανθρώπων, υπαλλήλων εν προκειμένω, που αποδεικνύονται ανεύθυνοι». Πρόσθεσε επίσης ότι, υπήρχε ένα σύστημα στο σταθμό και μέχρι πεντέμισι χιλιόμετρα από το σταθμό, που το βεβαιώνουν, όχι μόνο ο (σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ) Π. Τερεζάκης αλλά και άλλοι ειδικοί.
Για το εάν υπάρχει αιτιώδης σύνδεσμος ανάμεσα στην πορεία της σύμβασης «717» και στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των των Τεμπών, ο Κωστής Χατζηδάκης είπε ότι «όσο περισσότερες εγγυήσεις υπάρχουν τόσο καλύτερα. Όμως εδώ, στη συγκεκριμένη περίπτωση, από τη δική μου γνώση και με βάση τη δική μου εκτίμηση, πρώτον, γύρω από το σταθμό και σίγουρα στο κρίσιμο διάστημα υπήρχε ένα σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο δεν το χρησιμοποιεί ο σταθμάρχης και, δεύτερον, υπήρχε πρόβλημα με την ίδια την συμπεριφορά του σταθμάρχη».
Κατά την έναρξη της κατάθεσής του, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στις προσπάθειες ανάταξης του ΟΣΕ από τη στιγμή που ανέλαβε αρμόδιος υπουργός, σημειώνοντας ότι ο ΟΣΕ ήταν ο πιο προβληματικός οργανισμός όχι μόνο της Ελλάδας αλλά ενδεχομένως και σε όλη την Ευρώπη. «Όταν ανέλαβα υπουργός, για κάθε ένα ευρώ κέρδος, ο ΟΣΕ, ξόδευε εννιάμιση. Το χρέος του είχε εκτιναχθεί και γι’ αυτό εφαρμόσαμε το καλοκαίρι του 2008 ένα πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ με άξονες την ασφάλεια, τη διαφάνεια, την εξυγίανση και την ανάπτυξη», είπε ο νυν υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών. Ως παράδειγμα προβλημάτων, που βρήκε ως υπουργός Μεταφορών, έδωσε το ότι στη Μεσσηνία, τα μηνιαία έσοδα από την τοπική γραμμή, ήταν «125 ευρώ όταν οι μισθοί των μηχανοδηγών ήταν 20.000 ευρώ, ποσό που αρκούσε να πηγαίνουν οι επιβάτες στον προορισμό τους, όχι με ταξί αλλά με λιμουζίνα» είπε ο υπουργός.
Τόνισε ωστόσο ότι σήμερα η κατάσταση του ΟΣΕ έχει βελτιωθεί ως προς τα οικονομικά του αλλά και σε ζητήματα διαφάνειας.