Προ των πυλών βρίσκεται πλέον ο προσωπικός αριθμός, που εκτιμάται πως θα τεθεί σε εφαρμογή προς το τέλος του καλοκαιριού.
Θα είναι μοναδικός για τον καθένα και θα είναι ο μόνος αριθμός που θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι πολίτες στις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα.
Πλέον δεν θα χρειάζεται ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου ή ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης ή ο αριθμός αστυνομικής ταυτότητας.
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως ο προσωπικός αριθμός θα είναι υποχρεωτικός για τις συναλλαγές με οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία, όπως και όταν επισκέπτεσθε κάποιο γιατρό, προκειμένου εκείνος να μπορέσει να συνταγογραφήσει φάρμακα ή να εκδώσει παραπεμπτικό για εξετάσεις.
Αξίζει, πάντως, να τονίσουμε πως ο ΑΦΜ δεν θα καταργηθεί, όπως θα συμβεί με όλους τους υπόλοιπους αριθμούς, καθώς θα αποτελεί τον βασικό πυλώνα του προσωπικού αριθμού.
Σημειώνεται, δε, ότι οι γονείς θα κληθούν να εκδώσουν έναν αντίστοιχο αριθμό και στα ανήλικα προστατευόμενα μέλη τους.
Πώς θα δημιουργηθεί ο προσωπικός αριθμός
Ο προσωπικός αριθμός θα αποτελείται από 12 αλφαβητικά στοιχεία, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 9 θα είναι αριθμητικά. Για τον σχηματισμό του θα χρησιμοποιούνται 3 γράμματα και στη συνέχεια οι 9 αριθμοί του ΑΦΜ.
Οι αριθμοί που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι από το 0 έως το 9 και τα αλφαβητικά στοιχεία θα είναι κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, τα οποία όμως είναι ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Δηλαδή δεν θα μπορεί να είναι τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, π.χ., Γ, Ξ, Ω κ.λπ.
Πάντως, οι πολίτες πριν από την έκδοση του προσωπικού αριθμού έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τα 2 από τα 3 γράμματα που προβλέπονται για τη δημιουργία του, όπως μπορούν να κάνουν το ίδιο και για τα ανήλικα προστατευόμενα μέλη τους. Σε αντίθετη περίπτωση, τα ψηφία θα επιλεγούν τυχαία από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης του αριθμού, οι πολίτες θα ενημερώνονται για την έκδοσή του είτε μέσω της εφαρμογής myInfo, είτε μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, είτε μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, είτε μέσω των προξενείων για όσους είναι εκτός Ελλάδας, είτε με ειδοποίηση η οποία θα αποστέλλεται στα στοιχεία επικοινωνίας που έχουν δηλωθεί και είναι καταχωρημένα στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
Ο προσωπικός αριθμός και τα εμπόδια στην έκδοση νέων ταυτοτήτων
Παρά την επικείμενη παύση ισχύος των παλαιών ταυτοτήτων τον Αύγουστο του 2026, χιλιάδες πολίτες έρχονται αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα όπως:
– Αδυναμία κλεισίματος ραντεβού: Η πλατφόρμα συχνά «κολλάει» ή εμφανίζει μη διαθέσιμες ώρες για μήνες, αφήνοντας τους πολίτες στο έλεος της γραφειοκρατίας.
– Έλλειψη υλικών: Πολλές αστυνομικές υπηρεσίες, αρμόδιες για την έκδοση ταυτοτήτων, στερούνται των απαραίτητων υλικών, καθυστερώντας την εξυπηρέτηση των πολιτών.
– Άφαντος Προσωπικός Αριθμός Πολίτη: Ο αριθμός που προβλεπόταν να ενσωματωθεί στις νέες ταυτότητες, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη. Πολλοί πολίτες δεν πηγαίνουν στα τμήματα για να μην χρειαστεί να ξαναπάνε όταν βγει ο αριθμός για να τον προσθέσουν στη νέα ταυτότητά τους.