Οι εκτός της ζώνης του ευρώ, χώρες της Ε.Ε. δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για την υιοθέτηση του κοινού νομίσματος, αποφαίνεται έκθεση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), η οποία δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Όπως εξηγεί αναλυτικά η ΕΚΤ, στις επτά χώρες της Ε.Ε., οι οποίες βρίσκονται εκτός Ευρωζώνης (Βουλγαρία, Τσεχία, Κροατία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία και Σουηδία), εξακολουθούν να υπάρχουν ασυμβατότητες ως προς την ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών – ιδίως ως προς τη θεσμική και οικονομική ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών – καθώς και την προσωπική ανεξαρτησία.
Παράλληλα, σ’ όλες τις εξεταζόμενες χώρες, με εξαίρεση την Κροατία, παρατηρούνται ασυμβατότητες ως προς την απαγόρευση της νομισματικής χρηματοδότησης και τη νομική ενσωμάτωση των αντίστοιχων κεντρικών τραπεζών στο ευρωσύστημα.
Οικονομική σύγκλιση
Οι διαφορές από χώρα σε χώρα ως προς τον πληθωρισμό, έχουν μειωθεί σημαντικά, γεγονός που δείχνει την πρόοδο που επιτεύχθηκε ως προς τη σύγκλιση στο πρόσφατο παρελθόν. Όσον αφορά το μέλλον, ενώ ο πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί συγκρατημένα τα προσεχή έτη, υπάρχει προβληματισμός σχετικά με τη διατηρησιμότητα της σύγκλισης του πληθωρισμού σε αρκετές από τις εξεταζόμενες χώρες σ’ έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Ορισμένη βελτίωση, σύμφωνα με την ΕΚΤ, μπορεί επίσης να παρατηρηθεί όσον αφορά τα δημοσιονομικά κριτήρια. Το 2015, έξι από τις εξεταζόμενες χώρες κατέγραψαν λόγο του δημοσιονομικού ελλείμματος προς το ΑΕΠ χαμηλότερο από την τιμή αναφοράς 3% του ΑΕΠ, με εξαίρεση την Κροατία η οποία εξακολουθεί να υπόκειται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την κατάσταση που ίσχυε το 2013, όταν η Τσεχία και η Πολωνία υπόκειντο επίσης σε τέτοια διαδικασία.
Όσον αφορά το χρέος της γενικής κυβέρνησης, η Κροατία και η Ουγγαρία ήταν οι μόνες χώρες που κατέγραψαν λόγο υψηλότερο από την τιμή αναφοράς 60%. Στην Κροατία, ο λόγος του χρέους σημείωσε αύξηση από το 2013 και εξής, ενώ στην Ουγγαρία μειώθηκε ελαφρώς.
Η ΕΚΤ υπενθυμίζει ότι καμία από τις εξεταζόμενες χώρες δεν συμμετέχει στον μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών (ΜΣΙ ΙΙ). Στη Σουηδία, την Ουγγαρία, την Πολωνία και τη Ρουμανία, η συναλλαγματική ισοτιμία επέδειξε σχετικά υψηλό βαθμό μεταβλητότητας κατά τη διετία αναφοράς.
Αναφορικά με τη σύγκλιση των μακροπρόθεσμων επιτοκίων, και οι επτά χώρες που εξετάζονται στην παρούσα έκθεση έχουν, όπως και στην έκθεση του 2014, μακροπρόθεσμα επιτόκια χαμηλότερα από την τιμή αναφοράς 4%. Τα χαμηλότερα μακροπρόθεσμα επιτόκια καταγράφηκαν στην Τσεχία και τη Σουηδία.
Συμπεράσματα
«Οι βελτιώσεις που σημειώθηκαν όσον αφορά τα δημοσιονομικά κριτήρια πρέπει να διασφαλιστούν σε έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα» σπεύδει να υπογραμμίσει η ΕΚΤ και τονίζει ότι «πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή οι ενδεδειγμένες δημοσιονομικές και μακροπροληπτικές πολιτικές, ώστε να αποφεύγεται η συσσώρευση ανισορροπιών, και να προβλέπεται κατάλληλο πλαίσιο για την εποπτεία των χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων».
Καταλήγοντας, σημειώνει ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να αποβλέπουν στη θέσπιση υγιών θεσμών και οικονομικής διακυβέρνησης, διαμορφώνοντας έτσι ευνοϊκές συνθήκες, μεταξύ άλλων, για την αποδοτική χρήση του κεφαλαίου και της εργασίας καθώς και για ευέλικτες αγορές εργασίας και προϊόντων.