Είναι αλήθεια ότι η αποκομιδή απορριμμάτων αποτελεί ένα από τα δυσκολότερα και ταυτόχρονα επικίνδυνα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Είναι τέτοια η φύση της εργασίας που οι επαγγελματικοί κίνδυνοι απαιτούν τη λήψη αυστηρών μέτρων προστασίας των εργαζομένων αλλά και εκπαίδευση του προσωπικού στις διαδικασίες που ακολουθούνται. Δυστυχώς όμως μέχρι τώρα δίνεται βαρύτητα στην προστασία του περιβάλλοντος και ελάχιστα ή καθόλου στην υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων στον τομέα της καθαριότητας. Όπου δε αυτή γίνεται, εστιάζει στην πρόληψη των κινδύνων για την υγεία από χημικούς και βιολογικούς ρυπαντές ή από φυσικούς παράγοντες κινδύνου όπως άρση-μετακίνηση βάρους, κραδασμοί, υψηλές θερμοκρασίες. Δεν έχει δοθεί το απαραίτητο βάρος στα ατυχήματα που προκαλούνται από το ίδιο το προσωπικό καθαριότητας αλλά και από εξωτερικούς παράγοντες που προκαλούν τροχαία και άλλα ατυχήματα.
Τα τροχαία και άλλα ατυχήματα, στα οποία ενίοτε χάνονται και ζωές εργαζομένων στον τομέα καθαριότητας, μας εφιστά την προσοχή ότι υπάρχει πρόβλημα κάπου που δεν δίναμε και τόση σημασία. Υπάρχει η αντίληψη ότι δεν χρειάζεται εξειδίκευση και η αποκομιδή απορριμμάτων μπορεί να γίνεται με συμβασιούχους 8 μηνών με καθόλου ή λίγο εκπαίδευση.
Το άρθρο δεν έχει σκοπό να επιρρίψει ευθύνες αλλά να επισημάνει σε αρμόδιους και γνώστες του αντικειμένου, ότι πρέπει να ασχοληθούν και να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους που προκύπτουν από το περιβάλλον εργασίας. Κινδύνους που οφείλονται στον κίνδυνο πτώσης εργαζόμενου, σε τροχαίο ή άλλο ατυχήματος για διάφορους λόγους, κατά τη διάρκεια αποκομιδής απορριμμάτων σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, με μειωμένο ή ανεπαρκή φωτισμό, τη νύχτα κλπ
Μερικές ιδέες και σκέψεις στην κατεύθυνση αυτή, που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην μείωση των ατυχημάτων είναι η κίνηση προς τα πίσω του απορριμματοφόρου μόνον και μόνον τότε όταν διαθέτει κάμερα οπισθοπορείας που θα δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να έχει πλήρη εικόνα της πίσω πλευράς του οχήματος. Η λειτουργία κάμερας να συνδυάζεται απαραίτητα με ηχητικά και οπτικά σήματα. Έτσι ο οδηγός θα είναι πλήρως υπεύθυνος για την ασφάλεια του προσωπικού καθαριότητας. Σε περίπτωση που το όχημα δεν διαθέτει τα παραπάνω συστήματα, τότε υπεύθυνος για την ασφάλεια του προσωπικού κατά την κίνηση προς τα πίσω του απορριμματοφόρου θα ορίζεται και θα είναι ένας από τους δύο εργάτες καθαριότητας και αυτός και μόνο θα κατευθύνει τον οδηγό.
Η πτώση του εργαζόμενου από το όχημα όταν αυτό κινείται έχει κύρια αιτία την μη ύπαρξη συστήματος που εμποδίζει την ανάπτυξη ταχύτητας μεγαλύτερης της καθορισμένης που θα μπορούσε να είναι 15-20 χλμ / ώρα (κόφτης).
Επιπλέον τα τροχαία ατυχήματα που αφορούν πρόσκρουση οχημάτων σε απορριμματοφόρο ενώ αυτό είναι ακινητοποιημένο και οι εργάτες συλλέγουν τους κάδους, μας επιβάλει να σκεφτούμε την αλλαγή ορισμένων διαδικασιών, όπως συλλογή απορριμμάτων σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους εκτός δρόμου, συλλογή απορριμμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας έστω και με καθυστέρηση της κυκλοφορίας, την χρησιμοποίηση συστήματος βυθιζόμενων κάδων κλπ. Είναι σημαντική όμως και η ενημέρωση των πολιτών, έτσι ώστε να είναι περισσότερο προσεκτικοί και να μειώνουν την ταχύτητα του οχήματός τους όταν γίνεται αποκομιδή απορριμμάτων.
Σε κάθε περίπτωση όμως το προσωπικό καθαριότητας πρέπει να είναι μόνιμο και να εκπαιδεύεται κατάλληλα. Η συλλογή απορριμμάτων είναι μια επίπονη και επικίνδυνη διαδικασία. Ας δώσουμε λοιπόν μεγαλύτερη έμφαση στην ασφάλεια του προσωπικού.
Γιάννης Μηλιώνης
Εργαζόμενος στον τομέα καθαριότητας Δήμου Περιστερίου
Μέλος της Δημοτικής Συμμαχίας Πολιτών Περιστερίου
«ΔΥΝΑΜΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ»