Με σκοπό να τερματιστούν ακραίες συμπεριφορές εις βάρος των οφειλετών αυστηροποιούνται οι όροι λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών, αλλά και ο καλύτερος έλεγχος των δικηγορικών γραφείων που δραστηριοποιούνται συστηματικά και σε μεγάλη κλίμακα στην ενημέρωση οφειλετών για ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου προβλέπεται στη σχετική απόφαση της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ότι θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της ομάδας εργασίας που συγκροτήθηκε με σκοπό να προσδιοριστούν οι ανάγκες για τη βελτίωση του ν. 3758/2009 «Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις και άλλες διατάξεις».
Η πρώτη συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε, ήδη, η επόμενη έχει προσδιοριστεί για τις 6 Σεπτεμβρίου, ενώ το πόρισμα της ομάδας θα τεθεί σε διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς, ώστε οι διατάξεις που τροποποιούν το νόμο 3758/2009 να κατατεθούν στη Βουλή το φθινόπωρο.
Η ομάδα δουλεύει σε πέντε βασικές ενότητες. Ειδικότερα:
1) Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (GDPR): Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα,
2) Δικηγορικές εταιρείες
3) Πεδίο εφαρμογής του ν. 3789/2009
4) Διάφορα θέματα όπως συχνότητα οχλήσεων, κυρώσεις, χρονικό διάστημα υποβολής καταγγελιών, κ.α. και
5) Νομοτεχνική βελτίωση του νόμου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, από τις 652 καταγγελίες που έγιναν το 2017 στην αρμόδια υπηρεσία σχετικά με εταιρείες ενημέρωσης δανειοληπτών, οι 255 αφορούσαν δικηγορικά γραφεία και διαβιβάστηκαν στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, προκειμένου να ενεργοποιηθούν οι κατάλληλες πειθαρχικές διαδικασίες που ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας των δικηγόρων. Κι αυτό διότι η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή δεν μπορεί να παρέμβει σε αυτές τις περιπτώσεις, αφού το μόνο αρμόδιο όργανο είναι το πειθαρχικό όργανο των δικηγόρων.
Με την αναμόρφωση της νομοθεσίας, επιδιώκεται να θεσπιστεί ένα όριο στη συμπεριφορά δικηγόρων και δικηγορικών εταιριών και να ενισχυθεί η ευθύνη των εντολέων τους (δανειστών) για τις ενέργειες στις οποίες προβαίνουν οι εντολοδόχοι τους (δικηγόροι ή δικηγορικές εταιρίες).
Ειδικότερα, επιχειρείται η εισαγωγή ορισμένων ειδικών υποχρεώσεων και σε δικηγόρους – δικηγορικές εταιρίες, με σκοπό να τερματιστούν τυχόν ακραίες συμπεριφορές εις βάρος των οφειλετών.
Στις αρχές Ιουλίου η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ανακοίνωσε τις διοικητικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2018.
Συνολικά έχουν επιβληθεί 21 διοικητικές κυρώσεις, συνολικού ύψους 160.500 ευρώ, που κυρίως αφορούν παραβάσεις για συχνότητα κλήσεων, παραπλανητική πληροφόρηση, παρέκκλιση των εντολών των δανειστών -καθώς συχνά καλούν σε τηλέφωνα επικοινωνίας που δεν τα είχαν δηλώσει οι οφειλέτες, αλλά τα βρήκαν συνήθως από δημόσια προσβάσιμους τηλεφωνικούς καταλόγους, κλήση σε τηλέφωνο εργασίας χωρίς να είναι το μοναδικό τηλέφωνο επικοινωνίας, όχληση για οφειλές στις οποίες δεν έχουν παρέλθει 10 ημέρες από τότε που αυτές κατέστησαν ληξιπρόθεσμες, ενημέρωση χωρίς να έχει προηγηθεί η ταυτοποίηση του οφειλέτη, χρέωση ποσού για εξώδικη ενημέρωση κ.λπ.
Πηγή: ΑΜΠΕ