Υπόμνημα προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας, και Τουρισμού κ. Σταθάκη, Υπουργό Οικονομικών κ. Βαρουφάκη και κοινοποίηση στον Αντιπεριφερειάρχη Δυτικού Τομέα Αθηνών κ. Τζόκα.
Υπόμνημα προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας, και Τουρισμού κ. Σταθάκη, Υπουργό Οικονομικών κ. Βαρουφάκη και κοινοποίηση στον Αντιπεριφερειάρχη Δυτικού Τομέα Αθηνών κ. Τζόκα, αναλυτικά:
Η Ένωσή μας από την πρώτη στιγμή της πλημμύρας βρέθηκε δίπλα στους αυτοαπασχολούμενους συναδέλφους και επισήμανε τα προβλήματα που υπάρχουν.
Επισημάναμε ότι οι συνέπειες δεν προέρχονται κυρίως από το φυσικό φαινόμενο όσο την χρόνια αδιαφορία, υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση, και κυρίως τον αντιλαϊκό προσανατολισμό της κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής διοίκησης.
Δεκαετίες τώρα ακούμε για την ανάγκη αντιπλημμυρικών έργων, παρακολουθούμε όμως την εμπορευματοποίηση της γης, την άναρχη δόμηση, την τσιμεντοποίηση ελεύθερων δημόσιων χώρων, την καταπάτηση και το κλείσιμο ρεμάτων, την καταστροφή δασών, κλπ. Παρακολουθούμε και διαπιστώνουμε επίσης, την διάθεση χρημάτων για έργα αναπλάσεων υπαρχουσών πλατειών και πεζοδρομίων, «βιοκλιματικά έργα», διευρωπαϊκά δίκτυα, γήπεδα για τις Π.Α.Ε. κλπ. Έργα για υποδομές που δεν «πουλάνε μούρη» που δεν μπορείς να εισπράττεις διόδια αλλά διασφαλίζουν τα λαϊκά στρώματα από τα φυσικά φαινόμενα, που αργά η γρήγορα θα χτυπήσουν, δεν είναι επιλέξιμα. Επιλέξιμα είναι αυτά που διασφαλίζουν την κερδοφορία των μεγαλοεπιχειρηματιών, την «αγορά», κλπ.
Τα παραπάνω προστίθενται στα ασφυκτιά πλαίσια που διαμορφώνει η οικονομική κρίση και η ισχύουσα νομοθεσία για την αποζημίωση των πληγέντων επιχειρήσεων.
Κύριοι Υπουργοί:
Σύμφωνα με το άρθρο 36 του Νόμου 2459/1997 «Σε βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες, εμπορικά καταστήματα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις, άλλες επιχειρήσεις και φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που πλήττονται από πλημμύρες, δύναται να παρέχεται επιχορήγηση για την αντιμετώπιση ζημιών σε κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα και φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, τα οποία καταγράφηκαν ως ολοσχερώς κατεστραμμένα».
Η Ένωσή μας διαφωνεί πλήρως με το «δύναται να παρέχεται επιχορήγηση» Οι συνέπειες τις πλημμύρας προέρχονται από ελλείψεις και παραλήψεις της διοίκησης, τοπικής, περιφερειακής, κεντρικής, ακόμα και της Ευρωπαϊκής ένωσης, καθώς έργα αντιπλημμυρικής προστασίας δεν είναι επιλέξιμα. Επισημαίνουμε ότι η πληγείσα περιοχή από την πλημμύρα της 24ης Οκτωβρίου, αποτυπώνεται πλήρως σε προγενέστερη μελέτη του ΑΣΔΑ και γι’αυτό το λόγο δεν πρόκειται για απρόβλεπτο φαινόμενο με βάση την επιστημονική και τεχνική δυνατότητα.
Κατά συνέπεια η πολιτεία οφείλει – υποχρεούται σε αποζημίωση.
Διαφωνούμε επίσης με το «καταγράφηκαν ως ολοσχερώς κατεστραμμένα» Δηλαδή τα μερικώς κατεστραμμένα εμπορεύματα ή επισκευάσιμα μηχανήματα δεν «επιχορηγούνται»; Τι πάει να πει επίσης «Τιμολόγια αγοράς μηχανολογικού εξοπλισμού συνοδευόμενα από κατάσταση στην οποία θα αναγράφεται ο χρόνος απόσβεσης, η κατάσταση του μηχανήματος» (Υπ. Απόφαση Αριθμ. 20725/Β.979 Καθορισμός διαδικασιών για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 36 του Νόμου 2459/1997). Δηλαδή αυτό που θεωρείται, από ποιόν και με ποια διαδικασία κρίνετε ότι η αξία του αποσβέστηκε ενώ συνεχίζει να παρέχει στον αυτοαπασχολούμενο ένα πιάτο φαί αλλά δεν «επιχορηγείται»;
Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε για κάθε μία παράγραφο, λέξη προς λέξη, καθώς είναι η συνολική νομοθεσία απαράδεκτη.
Παρατηρήσαμε επίσης ότι οι αποφάσεις για την οριοθέτηση των πληγεισών περιοχών βγαίνουν μετά από περίπου ένα χρόνο και της «επιχορήγησης» άνω των δυο και τριών ετών και μάλιστα στο 30% της εκτιμηθείσας ζημιάς. (για τις πλημμύρες της 20ης και 21ης Σεπτεμβρίου του 2011 στο Δήμο Βόλβης του Νομού Θεσσαλονίκης η επιχορήγηση αποφασίστηκε από τα συναρμόδια υπουργεία στις 7/3/2014 και ορίστηκε στο 30% της εκτιμηθείσας ζημιάς).
Συνολικά υποστηρίζουμε ότι η σχετική νομοθεσία πρέπει να αλλάξει εκ βάθρων.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο αριθμός των πληγέντων επιχειρήσεων της πλημμύρας της 24ης Οκτωβρίου 2014 ανέρχεται σε 240, σύμφωνα με την καταγραφή στον Δυτικό τομέα της Αθήνας και αίτηση αποζημίωσης έκανε το 1/3. Πολλοί μικροεπαγγελματίες συνάδελφοί μας ή γιατί είχαν ανάλογη εμπειρία, ή από την πληθώρα των εγγράφων, του χρόνου να τα συγκεντρώσεις κλπ αποθαρρύνθηκαν και δεν προχώρησαν στην αίτηση. Υπολογίζουμε επίσης ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που δεν καταγράφηκαν καθόλου. Είναι προφανές ότι αίτηση διευκολύνονται να κάνουν οι ποιο μεγάλες και καλύτερα οργανωμένες επιχειρήσεις.
Υπάρχει επίσης πρόβλημα με συναδέλφους που ενώ ακόμα είναι κλειστά, λόγω ολοκληρωτικής καταστροφής, δεν μπορούν να κλείσουν τυπικά λόγω άλλων κολλημάτων με ΟΑΕΕ, ΟΑΕΔ κλπ. ούτε να λειτουργήσουν λόγω και της καθυστέρησης των σχετικών αποφάσεων, ενώ τα ραβασάκια με τους λογαριασμούς τρέχουν.
Η Ένωσή μας διεκδικεί:
- Άμεση αποζημίωση για κάθε ζημιά μερική ή ολική σε εμπορεύματα, έτοιμη εργασία σε κάθε στάδιο της παραγωγής, μηχανολογικός εξοπλισμός, οχήματα επαγγελματικά ή ιδιωτικά.
- Πάγωμα των χρεών σε εφορία, ΟΑΕΕ, τράπεζες, χωρίς προσαυξήσεις και τόκους για το εξάμηνο που ακολουθεί του φυσικού φαινομένου, για όλες τις μικροεπιχειρήσεις που υπέστησαν ζημιές και δεν υπερβαίνουν κατά μέσο όρο ανά έτος, την αμέσως προηγούμενη τριετία, τις 20.000 ευρώ ετήσιο ατομικό εισόδημα.
- Απαλλαγή δια νόμου από τους δημοτικούς φόρους τέλη κλπ προς τις χτυπημένες μικροεπιχειρήσεις, ως ανωτέρω, για τουλάχιστον 6 μήνες.
- Μικροεπιχειρήσεις ως ανωτέρω, που αδυνατούν να επαναλειτουργήσουν, να έχουν την δυνατότητα να ζητούν και να υλοποιείται αίτημά τους προς τον ΟΑΕΕ για πάγωμα ή απαλλαγή των εισφορών τους, απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος και λοιπές φορολογικές υποχρεώσεις, μέχρι την αποζημίωσή τους και την επαναλειτουργία τους.
- Αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, επίσπευση των διαδικασιών, άμεση οριοθέτηση πληγείσας περιοχής.
- Η επιτροπή καταγραφής να είναι επιτροπή εμπειρογνωμόνων και να είναι σε θέση εκτός της καταγραφής να υπολογίσει και το κόστος της ζημιάς.
- Δικαίωμα του πληγέντος σε προσφυγή κατά της απόφασης.
- Άμεση πραγματοποίηση αντιπλημμυρικών έργων με βάση τις ανάγκες και πλήρη αξιοποίηση των επιστημονικών – τεχνικών εξελίξεων και δυνατοτήτων.
- Να σταματούν τυχόν διαδικασίες κατάσχεσης.
- Κατάργηση του απαράδεκτου ΕΝΦΙΑ και επιστροφή όσων δόσεων έχουν πληρωθεί.