Το 2012 ήταν το έτος της καταστροφής για τα έντυπα.
Με μελανά χρώματα στην παγκόσμια ιστορία του Τύπου θα γραφτεί το 2012. Ιστορικοί τίτλοι εφημερίδων έβαλαν «λουκέτο», περιοδικά κύρους αποχαιρέτισαν το χαρτί και μεγάλα έντυπα προχώρησαν σε αιματηρές περικοπές.
Το τοπίο στην ενημέρωση αλλάζει ραγδαία και τα επόμενα χρόνια θα είναι καθοριστικά για το χώρο, λένε παράγοντες του κλάδου. Όλοι συμφωνούν πως το 2013 θα είναι ακόμη πιο δύσκολο για τα ΜΜΕ, διευκρινίζουν ωστόσο ότι η «καταδίκη τους σε θάνατο μπορεί να μετατραπεί σε… χάρη» υπό την προϋπόθεση ότι θα διαφοροποιηθούν, θ’ αλλάξουν και θα προσαρμοστούν στα δεδομένα της νέας εποχής. Προς το παρόν ο κλάδος μετράει απώλειες…
Στις 7 Δεκεμβρίου η οικονομική εφημερίδα «Financial Times Deutschland» βγήκε στα περίπτερα για τελευταία φορά. Με ένα μαύρο εξώφυλλο που έκανε το γύρο του κόσμου, όπως γράφει ο «Τύπος της Κυριακής», το έντυπο των 100.000 φύλλων αποχαιρέτισε τους αναγνώστες του έπειτα από 12 χρόνια και άφησε 350 δημοσιογράφους στο δρόμο.
Το κλείσιμο της συγκεκριμένης εφημερίδα είναι το πιο πρόσφατο πλήγμα στο τοπίο των γερμανικών ΜΜΕ, μετά το «κανόνι» της «Frankfurter Rundschau».
Η δεύτερη μεγαλύτερη σε κυκλοφορία οικονομική εφημερίδα της Γαλλίας, η «Tribune», είχε πει με τη σειρά της «αντίο» στους πιστούς της, ανανεώνοντας το ραντεβού τους στο Διαδίκτυο.
Το ίδιο και το αμερικανικό «Newsweek» ένα από τα πιο έγκυρα πολιτικά περιοδικά στον πλανήτη. Την τελευταία μέρα του χρόνου θα εκδώσει το τελευταίο τεύχος του και στο εξής θα κυκλοφορεί αποκλειστικά σε ηλεκτρονική έκδοση με την επωνυμία Newsweek Global.
Στην Ισπανία μετά την «El Mundo» και η «El Pais» ανακοίνωσε πρόγραμμα αναδιοργάνωσης, το οποίο περιλαμβάνει 149 περικοπές θέσεων εργασίας, σχεδόν το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού της.
«Έφτασε το τέλος της έντυπης δημοσιογραφίας;» διερωτάται η «Figaro». Οι περισσότεροι αναλυτές συμφωνούν πως οι εφημερίδες έχουν μέλλον, μέσα σε νέο πλαίσιο όμως. Ήδη κολοσσοί του χώρου, όπως οι Guardian, New York Times, και η γαλλική Les Echos δοκιμάζουν εναλλακτικές λύσεις και νέα επιχειρηματικά μοντέλα, αναζητώντας τη «χρυσή τομή» ανάμεσα στη συνδρομή και το δωρεάν.