Την ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρώπη πλήρωσαν οι Ελληνες οδηγοί αυτό το Πάσχα.
Την ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρώπη πλήρωσαν οι Ελληνες οδηγοί αυτό το Πάσχα. Για πρώτη φορά από τότε που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άρχισε να δημοσιεύει στοιχεία για τις τιμές καυσίμων σε όλη την Ευρώπη, η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας της Κομισιόν, ξεπερνώντας ακόμη και την Ιταλία, που είχε εδώ και αρκετό καιρό τη θλιβερή πρωτιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ενημερωτικού Δελτίου Τιμών Καυσίμων (Oil Bulletin) της Κομισιόν, τις ημέρες του Πάσχα (στοιχεία μέχρι τις 16 Απριλίου) η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα έφθασε τα 1,864 ευρώ το λίτρο και ήταν η υψηλότερη στην Ευρώπη. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιταλία με μικρή διαφορά (1,856 ευρώ το λίτρο) και στην τρίτη η Ολλανδία (1,818 ευρώ).
Η μέση τιμή στην Ευρώπη των «27» ήταν 1,688 ευρώ. Δηλαδή, στην Ελλάδα πληρώσαμε την αμόλυβδη περίπου 10,5% ακριβότερα από τον μέσο όρο των τιμών Ευρώπης! Είναι, μάλιστα, εντυπωσιακό ότι η αμόλυβδη στην Ελλάδα, όπου η ύφεση έχει μειώσει σχεδόν κατά 20% την κατανάλωση καυσίμων, είναι σχεδόν 8% ακριβότερη από ό,τι στη Γερμανία, όπου -ως γνωστόν- όχι μόνο τα εισοδήματα των καταναλωτών είναι πολύ υψηλότερα, αλλά έχει και τις καλύτερες οικονομικές επιδόσεις αυτή την περίοδο στην Ευρώπη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι θλιβερές επιδόσεις δεν σχετίζονται μόνο με την υψηλή φορολογία που έχει επιβληθεί την τελευταία διετία στα καύσιμα στη χώρα μας. Στη Γερμανία οι φόροι έχουν περίπου το ίδιο ποσοστό συμμετοχής στην τελική τιμή της αμόλυβδης, αλλά αυτή είναι αρκετά χαμηλότερη από την τιμή στην Ελλάδα. Αυτό σχετίζεται άμεσα με τις υψηλές τιμές των καυσίμων στη χώρα μας πριν προστεθούν οι φόροι στην τιμή. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η τιμή της αμόλυβδης χωρίς τους φόρους στην Ελλάδα είναι η τέταρτη υψηλότερη στην Ευρώπη.
Οι περισσότεροι παράγοντες της ααγοράς καυσίμων αποδίδουν το άλμα στις τιμές της αμόλυβδης στην κακή συγκυρία. Ομως το πρόβλημα των υψηλών τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα, που είναι σταθερά από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνο από συγκυριακούς παράγοντες. Η διάρθρωση της αγοράς καυσίμων στην Ελλάδα δεν ευνοεί τον υγιή ανταγωνισμό υπέρ του καταναλωτή.
Η Ενωση Εμπόρων Πετρελαιοειδών Νομού Αττικής (ΕΕΠΝΑ), που εκπροσωπεί τους βενζινοπώλες, οι οποίοι δεν έχουν μόνιμες συμβάσεις συνεργασίας με εταιρείες εμπορίας (Ανεξάρτητα Πρατήρια με το σήμα ΑΠ), τόνιζε σε πρόσφατη ανακοίνωσή της ότι σε άλλες αγορές της Ευρώπης οι ανεξάρτητοι έμποροι έχουν μεγάλα μερίδια αγοράς και ασκούν πίεση στις τιμές, ενώ στην Ελλάδα υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς που δεν τους επιτρέπει να ασκήσουν ανεμπόδιστα την επιχειρηματική τους δραστηριότητα και να πιέσουν τις τιμές.
Κυριτσάκης: Πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων εκκρεμούν στα δικαστήρια
«Οι συνθήκες λειτουργίας του κλάδου της αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν αποτελέσει στο παρελθόν και εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο μελέτης και ενδελεχούς έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού» τονίζει σε δήλωσή του στην «Espresso» ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δ. Κυριτσάκης.
«Ηδη η Επιτροπή με διαδοχικές αποφάσεις της έχει προτείνει στην πολιτεία σειρά μέτρων και προτάσεων, μέρος των οποίων έχει ήδη υιοθετηθεί, όπως για παράδειγμα η έκδοση λιανικών αποδείξεων από τα πρατήρια υγρών καυσίμων, η αναλυτική περιγραφή των χορηγούμενων εκπτώσεων επί των τιμολογίων χονδρικής, η τοποθέτηση ηλεκτρονικής σήμανσης στους “κλειστούς” αυτοκινητοδρόμους για την ενημέρωση των διερχόμενων οδηγών, η ελεύθερη πρόσβαση των Ανεξάρτητων Πρατηρίων που τηρούν τις προϋποθέσεις στα εγχώρια διυλιστήρια, η δυνατότητα πώλησης υγρών καυσίμων από υπεραγορές κ.ά. Εχει επίσης προτείνει μέτρα τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης από την πολιτεία, όπως η εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών, το οποίο συμβάλλει σημαντικά στην αποκατάσταση των συνθηκών λειτουργίας του ανταγωνισμού και έχει ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση ενός ανταγωνιστικότερου περιβάλλοντος προς όφελος των καταναλωτών. Πέρα όμως από τη διατύπωση προτάσεων και μέτρων, η Επιτροπή στα όρια των αρμοδιοτήτων της, έχει παρέμβει, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, στις περιπτώσεις εκείνες όπου υπάρχουν υπόνοιες ή ενδείξεις καταστρατήγησης των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, έχει συστήσει την αποδοχή δεσμευτικών όρων σε περιπτώσεις συγκεντρώσεων επιχειρήσεων πετρελαιοειδών και έχει επιβάλει πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ για παραβατικές συμπεριφορές, τα οποία εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια».