Μέτρα διαφάνειας θέτει σε εφαρμογή το Υπουργείο Ανάπτυξης από τις 15 Μαΐου που θα αφορούν τα σούπερ μάρκετ.
Από την επιλεγμένη ημερομηνία η σήμανση των τιμών στα προϊόντα θα πρέπει να είναι πιο ευκρινής, καθώς τότε, με βάση υπουργική απόφαση, η γραμματοσειρά αναφοράς στην τιμή ανά μονάδα μέτρησης θα πρέπει να «μεγαλώσει».
Απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Α. Γεωργιάδη ορίζει πως η γραμματοσειρά (μέγεθος χαρακτήρων) της αναγραφόμενης τιμής πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος, θα πρέπει να είναι ίση τουλάχιστον με το 70% της γραμματοσειράς που γνωστοποιεί την τιμή πώλησης ανά συσκευασία προϊόντος, καθώς και να αναγράφεται σε έντονη γραφή (bold).
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με αυτή τη ρύθμιση εξαλείφεται το φαινόμενο της ευκρινούς έως τώρα αναγραφής της τιμής ανά συσκευασία, αλλά της δύσκολα αντιληπτής -λόγω μικρών γραμμάτων- τιμής ανά μονάδα μέτρησης (κιλό ή λίτρο ή ανά μεζούρα όταν πρόκειται για απορρυπαντικά).
Ποιοι εξαιρούνται
Από την υποχρέωση αναγραφής της τιμής πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος εξαιρούνται:
α) Τα καταστήματα λιανικών πωλήσεων με εμβαδόν μικρότερο από 50 τετραγωνικά μέτρα, εφόσον δεν πωλούν προϊόντα αρτοποιίας.
β) Τα περίπτερα.
γ) Τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης, εφόσον δεν εντάσσονται στο πλαίσιο καταστήματος πώλησης ομοειδών προϊόντων.
δ) Μαγειρεμένα ή ωμά τρόφιμα που προσφέρονται από καταστήματα εστίασης.
ε) Παγωτά καθαρού βάρους έως 200 γραμμάρια.
στ) Σοκολάτες καθαρού βάρους έως 100 γραμμάρια.
ζ) Προϊόντα καθαρού βάρους έως 50 γραμμάρια, εφόσον πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο.
η) Προϊόντα καθαρού όγκου έως 50 χιλιοστά του λίτρου, εφόσον πωλούνται κατά συνήθη εμπορική πρακτική με το τεμάχιο.
θ) Καλλυντικά και προϊόντα αρωματοποιίας.
ι) Είδη κοσμηματοπωλείου.
Αντίστοιχα, από την υποχρέωση αναγραφής της τιμής ανά συσκευασία προϊόντος, εξαιρούνται τα προϊόντα κατάψυξης μεταβλητού βάρους, εφόσον: α) Φέρουν επί της συσκευασίας τους γραμμωτό κώδικα (barcode) που μπορεί να αναγνωστεί μέσω ηλεκτρονικής συσκευής αναγνώρισης και ελέγχου τιμών (price checker) τοποθετημένο σε σημείο τέτοιο του καταστήματος, που να μπορεί εύκολα να αξιοποιηθεί από κάθε καταναλωτή πριν φθάσει στο ταμείο, και που δεν βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 10 μέτρων από το σημείο έκθεσης του προϊόντος μεταβλητού βάρους. β) Σε ό,τι αφορά τα μη συσκευασμένα προϊόντα, η υποχρεωτική σήμανση αφορά την τιμή πώλησης ανά μονάδα μέτρησης (κιλό, λίτρο), ενώ δεν επιτρέπεται η αναγραφή της τιμής πώλησης για ποσότητες που αποτελούν υποδιαίρεση της μονάδας μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος. Για παράδειγμα απαγορεύεται να αναγράφεται «φέτα τιμή πώλησης 6,00 ευρώ ανά 500 γραμμάρια».
Προωθητικές ενέργειες
Σχετικά με τις προωθητικές ενέργειες, προβλέπεται ότι σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμών προς τους καταναλωτές που αφορά την πώληση αγαθών ή υπηρεσιών, η πληροφορία που παρέχεται, με οποιονδήποτε τρόπο, περιλαμβάνει την τιμή πώλησης πριν και μετά την εφαρμογή της μείωσης, καθώς και την τιμή μονάδας πριν και μετά την εφαρμογή της μείωσης.
Σε περίπτωση χρήσης προγραμμάτων επιβράβευσης πιστότητας (loyalty card), εάν η μείωση της τιμής ισχύει μόνον για καταναλωτές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και διαθέτουν τη σχετική κάρτα, θα πρέπει να αναγράφεται καθαρά στην επικοινωνία ότι αυτή ισχύει μόνο σε συνδυασμό με τη χρήση της κάρτας.
Επίσης, η αποτίμηση προσφορών, προωθητικών ενεργειών και του οποιουδήποτε είδους χονδρεμπορικών εκπτώσεων πρέπει να εμφανίζεται στο σχετικό συνοδευτικό παραστατικό πώλησης από τον χονδρέμπορο στον λιανέμπορο.
Τα πρόστιμα, σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων, ορίζονται ανάλογα με τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης και κυμαίνονται από 3.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ.