Γράφει ο Νίκος Ζούτσος
Η ευχή “ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ” έρχεται να υπονομευτεί από πράξεις και παραλείψεις των αρμοδίων οι οποίοι μπορεί να ισχυρίζονται ότι αγωνιούν για την Δημόσια Εκπαίδευση, στη πράξη όμως την απαξιώνουν καθώς “υποχρεώνονται” να εφαρμόσουν όσα επαίσχυντα περιλαμβάνονται στα 3 μνημόνια.
- Οι αλλαγές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δημιούργησαν μια απαράδεκτη παιδαγωγική εξίσωση προς τα κάτω, μειώνοντας αντικείμενα και περιορίζοντας τις διδακτικές ώρες “για την αποτροπή γυμνασιοποιησης των Δημοτικών Σχολείων”. Άμεσο αποτέλεσμα η εκδίωξη χιλιάδων αναπληρωτών από τα σχολεία. Ακολουθεί η περιπλάνηση των εκπαιδευτικών σε 4 και 5 σχολεία με άμεσο κίνδυνο οι πλεονάζοντες να αποσπαστούν σε άλλη περιφέρεια χωρίς την θέλησή τους, ενώ υπάρχει πια ο κίνδυνος να ενεργοποιηθεί ο ανενεργός νόμος Διαμαντοπούλου για υποχρεωτικές αποσπάσεις.
- Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ανάλογες λογικές, καθώς το ΥΠΕΠΘ αντί να κάνει ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ και ΝΑ ΤΕΡΜΑΤΙΣΕΙ ΤΗ ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΠΡΟΤΙΜΑ ΝΑ ΑΝΕΧΕΤΑΙ ΤΟ ΣΤΡΑΓΓΑΛΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΤΑΓΗ ΣΤΟΥΣ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΟΥΣ ΚΟΦΤΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΦΕΥΓΕΙ ΣΕ ΑΛΧΗΜΕΙΕΣ, ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ
- Αλαλούμ με τις αυξομειώσεις ωρών που θίγουν ολοκλήρους επιστημονικούς κλάδους όπως οι Φιλόλογοι, οι Νομικοί, οι Φυσιογνώστες κλπ
- Ο περιορισμός των διδακτικών ωρών από 35 σε 32 δεν είναι παρά μια λογιστική πράξη εξοικονόμησης χρημάτων για το ταμείο των Ευρωπαίων Εταίρων. Σαφώς και δεν αφορά την ποιότητα της παρεχόμενες μόρφωσης.
- Η ακατανόητη ρύθμιση για τους ΠΕ04 δημιουργεί καθηγητική περιπλάνηση άνευ λόγου και αιτίας. Οι καλοπληρωμένοι σύμβουλοι και λοιποί παρατρεχάμενοι θα μπορούσαν να δώσουν μια ευπρεπή, παιδαγωγικά ορθή, λύση.
- Οι ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ ουσιαστικά περιορίζουν τη δημιουργία ειδικοτήτων και “κλείνουν” το μάτι στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Πολλές φορές δεν αρκεί μόνο η πρόθεση, αλλά απαιτείται σχεδιασμός και η υλοποίηση.
- Τμήματα κατεύθυνσης στο Λύκειο με 25 και 26 μαθητές ακυρώνουν στην πράξη τις διακηρύξεις για αναβάθμιση της Εκπαίδευσης. Και η κατάργηση της μείωσης του ωραρίου των υπεύθυνων στα εργαστήρια φυσικών επιστημών και πληροφορικής απαξιώνει τον πειραματισμό και την πρακτική εξάσκηση.
- Τέλος εξακολουθεί να καρκινοβατεί η κατάσταση στην Ειδική Αγωγή, αφού δεν έγιναν πάλι διορισμοί και περισσεύουν οι μεγαλοστομίες των υπευθύνων.
Στις τελευταίες δηλώσεις του ο Υπουργός Παιδείας – μετά τη συνάντηση της Παρασκευής με εκπροσώπους ΔΟΕ – ΟΛΜΕ για τις υπηρεσιακές μεταβολές του Σεπτέμβρη (τοποθετήσεις εκπαιδευτικών, καθορισμός κενών και πλεονασμάτων), αναφέρθηκε αόριστα σε κάποιους κύκλους που προσπαθούν να υπονομεύσουν την πρόθεσή του να λειτουργήσουν τα σχολεία χωρίς κενά από τις 12/9. Στη διορθωτική της πρώτης (135933/Ε1/23-8-16) δεύτερη εγκύκλιο, υπάρχει η μεταφορά των ημερομηνιών των διαδικασιών κατά 5 ημέρες και η απόσυρση της αναφοράς σε υποχρεωτική μετακίνηση των πλεοναζόντων εντός της περιφέρειας. Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα παραμένει τόσο ασφυκτικό, που η τήρησή του εμποδίζει τον προσδιορισμό των πραγματικών κενών και στην ουσία ακυρώνει τις νόμιμα προβλεπόμενες διαδικασίες για αυτή τη φάση των υπηρεσιακών μεταβολών.
Οι υπηρεσιακές μεταβολές του Σεπτέμβρη για τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών και τον καθορισμό των κενών των σχολικών μονάδων, δεν είναι ούτε πολυτέλεια, ούτε γραφειοκρατία για την ομαλή λειτουργία των σχολείων, αλλά αντικειμενική, ζωντανή διαδικασία διαφάνειας, δημοκρατίας και σεβασμού των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
Αν παραβιασθούν αυτές οι διαδικασίες, θα κυριαρχήσει η αδιαφάνεια, η αυθαιρεσία και το ρουσφέτι, που θα δηλητηριάσουν το κλίμα στο σχολείο, από το ξεκίνημα κιόλας της νέας σχολικής χρονιάς. Ταυτόχρονα, για να ρυθμιστούν τα κενά και τα πλεονάσματα, θα επέλθουν αναγκαστικά συνεχείς αλλαγές τοποθετήσεων εκπαιδευτικών στα σχολεία -και επομένως και αλλαγές διδάσκοντος καθηγητή μέσα στα τμήματα- πράγμα που θα έχει αρνητικό παιδαγωγικό αντίκτυπο στους μαθητές και θα αποδιοργανώσει τη λειτουργία των σχολείων.
Η έγκαιρη κάλυψη των κενών και η απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων είναι πάγιο αίτημά μας και υποχρέωση του Υπουργείου. Στις δεδομένες συνθήκες που διαμορφώθηκαν – όχι βέβαια με ευθύνη των εκπαιδευτικών – η μόνη εφικτή πρόταση που διασφαλίζει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, την έγκαιρη πρόσληψη των αναπληρωτών και την ομαλή λειτουργία των σχολείων περιλαμβάνει: εκτίμηση κενών καταρχήν από κάθε ΠΥΣΔΕ, πρόσληψη αναπληρωτών, ολοκλήρωση διαδικασιών βάσει των ΠΔ 50 και 100 για κενά και τοποθέτηση μονίμων εκπαιδευτικών, τοποθετήσεις αναπληρωτών.
Είναι προφανές ότι απαιτείται η δημιουργία ενός νέου χρονοδιαγράμματος – μεταθέσεων, αποσπάσεων, εγγραφών και δηλώσεων μαθητών – καθώς και μαζικοί διορισμοί μονίμων σε όλα τα πραγματικά κενά, ώστε και οι αναπληρωτές να προσλαμβάνονται πριν από την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς. Προς το παρόν το ΥΠΠΕΘ πρέπει να άρει την εφαρμογή της εγκυκλίου και με εκτίμηση των κενών να διορίσει άμεσα το μεγαλύτερο ποσοστό των αναπληρωτών.
Οι προοδευτικές αλλαγές στην εκπαίδευση έχουν και πρόσημο και διαδικασίες. Η ουσιαστική χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και γενικότερα οι αντιστάσεις στις μνημονιακές επιβολές αποτελούν καθοριστικά κριτήρια.
Οφείλουμε να δώσουμε δυναμική απάντηση στην επίθεση που δέχεται η δημόσια εκπαίδευση αγωνιζόμενοι για:
- Άμεση απόσυρση της υπουργικής απόφασης για το νέο σχολείο.
- Δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό με ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και
- δίχρονη υποχρεωτική δωρεάν προσχολική αγωγή.
- Μόνιμους και μαζικούς διορισμούς για την κάλυψη των πραγματικών κενών στα σχολεία.
- Άμεση πρόσληψη αναπληρωτών σε μία φάση σε όλα τα λειτουργικά κενά.
- Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων.
- Στήριξη της Ειδικής Αγωγής.
- Καμία συγχώνευση, κατάργηση σχολείων και τμημάτων. Διεκδικούμε 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις ομάδες προσανατολισμού και 10 στα εργαστήρια.
- Απόσυρση των εγκυκλίων για τις προϋποθέσεις λειτουργίας των Ομάδων Προσανατολισμού για τα ΓΕΛ και των τμημάτων γενικής παιδείας τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ.
- Επαναφορά του διδακτικού ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα.
- Εξασφάλιση όλων των νόμιμων εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών στις υπηρεσιακές μεταβολές του Σεπτεμβρίου τα οποία παραβιάζονται με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας. Άμεση απόσυρση της σχετικής εγκυκλίου.
- Απόδοση οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων ΤΩΡΑ.
- Οργανικότητα στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία (2 εκπαιδευτικοί προς 25 μαθητές).
- Καμιά υποχρεωτική μετακίνηση εκπαιδευτικού εκτός ΠΥΣΔΕ και ΠΥΣΠΕ.
- Μείωση της διδακτικής ύλης.
- Ανατροπή των αντιλαϊκών πολιτικών στην εκπαίδευση που εφαρμόζονται από την Κυβέρνηση, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον ΟΟΣΑ.
ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ
Τις αμέσως επόμενες μέρες, οι ΕΛΜΕ σε συνεργασία με τους αιρετούς και τους εκπαιδευτικούς, οργανώνοντας τις παρεμβάσεις τους, θα διεκδικήσουν αγωνιστικά την τήρηση των προβλεπόμενων από τους νόμους διαδικασιών, υλοποιώντας την απόφαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ.
ΝΙΚΟΣ ΖΟΥΤΣΟΣ
ΑΙΡΕΤΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΣΤΟ ΠΥΣΔΕ Γ’ ΑΘΗΝΑΣ