Πολλά επίπεδα έχει ανεβάσει τις πόλεις της Δυτικής Αθήνας η έλευση των σταθμών ΜΕΤΡΟ.
Τόσο σε ψυχαγωγικό όσο και επαγγελματικό επίπεδο είναι πλέον ολοφάνερο ότι οι 5 υπάρχοντες σταθμοί στη Δυτική Αθήνα (Άγιος Αντώνιος, Αγία Μαρίνα, Αιγάλεω, Ανθούπολη και Περιστέρι) έφεραν με τη δημιουργία τους μια γενικότερη αναβάθμιση σε νευραλγικούς τομείς της καθημερινότητας των πολιτών και όχι μόνο.
Το ιστορικό στα Δυτικά
Το μετρό πρωτοξεκίνησε τη λειτουργία του στις 29 Ιανουαρίου του 2000, ενώ στη Δυτική Αθήνα έφτασε το 2004, με το σταθμό της γραμμής 2, «Άγιος Αντώνιος» στο Περιστέρι. Εν συνεχεία, το 2007, τα Δυτικά απέκτησαν νέο σταθμό, της γραμμής 3 του μετρό αυτή τη φορά, αφού εγκαινιάσθηκε ο σταθμός «Αιγάλεω».
Πλέον, είχε γίνει ξεκάθαρο στον κόσμο, ότι οι μετακινήσεις προς διάφορα σημεία της Αθήνας αλλά και προς το Αεροδρόμιο είχαν διευκολυνθεί κατά πολύ μέσω του υπόγειου σιδηροδρόμου. Αξίζει να σημειωθεί, πως, χρειάζονται περίπου 10 λεπτά για να μεταβεί κάποιος από τον Άγιο Αντώνη προς το Σύνταγμα ενώ για να μεταβεί κάποιος από το Αιγάλεω στο Αεροδρόμιο θέλει λιγότερο από 40 λεπτά.
Αντίθετα, με το αυτοκίνητο, η διαδρομή για Αεροδρόμιο διαρκεί περίπου μία ώρα. Έχει αποδειχθεί και στην πράξη, πως η ταχύτητα μετακίνησης προς ένα προορισμό μειώθηκε στο ελάχιστο δυνατό, δημιουργώντας περισσότερο χρόνο στους επιβάτες για τις προσωπικές ενασχολήσεις τους.
Η δικτύωση της Δυτικής Αθήνας με το μετρό συνεχίστηκε το 2013, καθώς παραδόθηκαν οι σταθμοί «Αγία Μαρίνα», «Περιστέρι» και «Ανθούπολη». Βέβαια, ας μην ξεχνάμε πως βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση και ο σταθμός «Αγία Βαρβάρα», ο οποίος θα είναι ο 6ος στα Δυτικά.
Τα πλεονεκτήματα του ΜΕΤΡΟ στη Δυτική Αθήνα
– Μείωση κατανάλωσης βενζίνης και ρύπων λόγω ελαττωμένης χρήσης των αυτοκινήτων. Πολύ σημαντικός οικονομικός και περιβαλλοντικός παράγοντας που, μάλιστα, είναι δυνατόν να βοηθήσει και στην αποσυμφόρηση κεντρικών οδών που εξυπηρετούν τη Δυτική Αθήνα, όπως η Λεωφόρος Θηβών, η Ιερά Οδός, η Λεωφόρος Αθηνών κλπ..
– Το μετρό μπορεί να εξυπηρετήσει πολύ περισσότερο κόσμο από λεωφορεία, τρόλεϊ κλπ. Έχει αρκετά βαγόνια και ο κόσμος, συνήθως, δεν στοιβάζεται. Αυτό είναι αρκετά χρήσιμο, ειδικά στη Δυτική Αθήνα, όπου οι οδικές συγκοινωνίες δεν είναι επαρκείς για τους χιλιάδες πολίτες που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ.
– Εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας και σε άλλες αθηναϊκές περιοχές. Τα λεωφορεία/τρόλεϊ που διασχίζουν ταΔυτικά, δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό πως παλαιότερα για να φτάσει κανείς στο κέντρο της Αθήνας, έπρεπε να αλλάξει 2 ή και περισσότερα λεωφορεία, ανάλογα την περιοχή. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του λεωφορείου Α13 (ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ – ΟΜΟΝΟΙΑ). Χρειάζεται περίπου 25 λεπτά για να φτάσει από την Ανθούπολη στην Ομόνοια, διαδρομή, που το μετρό διανύει σε 10 λεπτά!
– Καλό κλίμα για τους πολίτες, καθώς τα βαγόνια των περισσότερων συρμών είναι κλιματιζόμενα τόσο το χειμώνα, όσο και το καλοκαίρι, σε αντίθεση με την πλειονότητα των λεωφορείων που είναι παλαιά και ασυντήρητα.
– Τα δρομολόγια του μετρό είναι υπεράριθμα σε σύγκριση με των οδικών συγκοινωνιών. Αξίζει να αναφέρουμε πως το μετρό διέρχεται από τους σταθμούς του μετρό κάθε 8 λεπτά τις ώρες αιχμής. Αντίθετα, λόγω της μείωσης των δρομολογίων στα λεωφορεία, ο κόσμος αναγκάζεται να περιμένει κατά μέσο όρο περισσότερο από 10 λεπτά στη στάση το εκάστοτε λεωφορείο.
– Ενίσχυση της τοπικής αγοράς της Δυτικής Αθήνας. Ο σταθμός μετρό «Αιγάλεω», είναι ο κύριος παράγοντας αύξησης των πωλήσεων και των αγορών στα μαγαζιά της πόλης.Ο σταθμός «Περιστέρι», έχει αναδείξει σε όλη την Αθήνα τον πεζόδρομο της πόλης, ενώ ο σταθμός «Ανθούπολη» έχει συμβάλλει τα μέγιστα ώστε να επισκέπτονται χιλιάδες πολίτες το Άλσος κάθε μέρα. Άλλωστε, οι ίδιοι οι καταστηματάρχες στην εκάστοτε πόλη, τονίζουν τη σημασία του υπόγειου σιδηροδρόμου, τόσο για την επιχείρηση τους, όσο και για την άνθιση της περιοχής τους.
Το τελικό συμπέρασμα
Το μόνο πρόβλημα που μπορούμε να διακρίνουμε είναι πως δεν υπάρχουν σταθμοί του μετρό σε κομβικά σημεία της Δυτικής Αθήνας, όπως, το ΤΕΙ Αθήνας, το Αττικό Νοσοκομείο, το Κέντρο Υγείας Περιστερίου κ.α..
Σε αυτούς τους χώρους, εξυπηρετούνται χιλιάδες φοιτητές, ιατροί και γενικότερα πολίτες που αναγκάζονται να κάνουν ανταποκρίσεις με λεωφορεία μέχρι να φτάσουν σε έναν από τους υπάρχοντες σταθμούς μετρό.
Παρ’όλα αυτά, οι 5 σταθμοί μετρό που λειτουργούν στη Δυτική Αθήνα, έχουν αναβαθμίσει αρκετά την περιοχή όλα αυτά τα χρόνια σε όλους τους τομείς καθώς επίσης και την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Οι υπάρχοντες σταθμοί και όσοι θα δημιουργηθούν (βλ. σταθμός «Αγία Βαρβάρα») προσδίδουν μία άλλη εικόνα στα Δυτικά.