Η Γαλλία τοποθετεί φωτοβολταϊκά σε 1.000 χιλιόμετρα του οδικού της δικτύου. Πρόκειται για ρεαλιστική πρόταση ή μήπως απλά για επιστημονική φαντασία; Θα βρουν μιμητές τα καινοτόμα γαλλικά σχέδια;
Δρόμοι στρωμένοι με… φωτοβολταϊκά πάνελ. Σενάριο επιστημονικής φαντασίας ή ρεαλιστική πρόταση για το άμεσο μέλλον;
Πριν από μερικά χρόνια η είδηση για τους ηλιακούς αυτοκινητόδρομους Solar Roadways που παράγουν ενέργεια έκανε πάταγο στο διαδίκτυο.
Mια φιλόδοξη και αρκετά επιτυχημένη προσπάθεια εγκατάστασης ηλιακών ποδηλατόδρομων υλοποιείται και στην Ολλανδία.
Αυτή τη φορά, η γαλλική κυβέρνηση, η εταιρεία συγκοινωνιακών υποδομών Colas και το Εθνικό Ινστιτούτο Ηλιακής Ενέργειας της Γαλλίας(INES) σχεδιάζουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε χίλια χιλιόμετρα οδοστρώματος την επόμενη πενταετία.
Σε αντίθεση με τις προηγούμενες πρωτοβουλίες το σύστημα Wattway δεν αντικαθιστά το ίδιο το οδόστρωμα ούτε την επιφάνειά του, αλλά τοποθετείται πάνω από την υπάρχουσα υποδομή.
Επίσης, είναι κατασκευσμένο από στρώματα διαφορετικών υλικών «που διασφαλίζουν την αντοχή και την καλή πρόσφυση των ελαστικών» και έχει πάχος μόλις επτά χιλιοστών, χαρακτηριστικό που το διαφοροποιεί ριζικά από τα άλλα σχέδια που μοιάζουν με φωτοβολταϊκά υαλότουβλα.
Την ηλιακή ενέργεια συλλέγει και εκμεταλλεύεται μια λεπτή φωτοβολταϊκή μεμβράνη πολυκρυσταλλικού πυριτίου.
Σύμφωνα με την Colas, το υλικό είναι αρκετά ανθεκτικό ώστε να αντέχει στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, ακόμα και στα βαρύτερα φορτηγά και 20 τετραγωνικά μέτρα πάνελ Wattway παράγουν αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για την ηλεκτροδότηση μιας μέσης κατοικίας στη Γαλλία.
Ένα χιλιόμετρο φωτοβολταϊκού δρόμου Wattway μπορεί να ηλεκτροδοτήσει το δημόσιο φωτισμό σε μια κωμόπολη 5.000 κατοίκων.
«Εάν πετύχει, το πρόγραμμα θα παράσχει ηλεκτρική ενέργεια σε πέντε εκατομμύρια ανθρώπους ή περίπου το 8% του πληθυσμού της Γαλλίας», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος της Γαλλίας, Σεγκολέν Ρουαγιάλ.
Η γαλλίδα υπουργός Περιβάλλοντος Σεγκολέν Ρουαγιάλ φαίνεται ότι έχει πεισθεί από την πρωτότυπη ιδέα και ανάθεσε ήδη το στρώσιμο χιλίων χιλιομέτρων δρόμου με φωτοβολταϊκά.
Η Ρουαγιάλ πρότεινε το κόστος του προγράμματος να καλυφθεί από μια αύξηση στους φόρους κατανάλωσης βενζίνης και πετρελαίου, κάτι το οποίο χαρακτήρισε «φυσικό» δεδομένης της πτώσης του κόστους του πετρελαίου.
Με αυτό τον τρόπο η υπουργός εκτιμά ότι θα μπορούσε να εξοικονομήσει από 200 ως 300εκατομμυρίων Ευρώ.
Το έργο έχει χρονικό ορίζοντα πέντε χρόνια. Δεν είναι ωστόσο η πρώτη φορά που η ιδέα αυτή γίνεται πραγματικότητα. Τον Νοέμβριο του 2014 εγκαινιάστηκε στην Ολλανδία ένας ποδηλατόδρομος μήκους 70 χιλιομέτρων με φωτοβολταϊκά ξεπερνώντας κάθε προσδοκία. ΄
Στόχος των επιστημόνων είναι να αξιοποιηθούν υπάρχουσες επιφάνειες για την συλλογή ηλιακής ενέργειας. Και έτσι θα είχαμε διπλή χρήση των επιφανειών αυτών, λέει ο Ντόναλντ Μίλερ-Γιούντεξ, επικεφαλής της εταιρίας Solmove, στην οποία έχει ανατεθεί το έργο στη Γαλλία και επιδιώκει να φέρει και στη Γερμανία τους δρόμους με τα φωτοβολταϊκά κύτταρα.
Θεωρητικά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό αυτό και τα 10,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα ευρωπαϊκών δρόμων, από τα οποία 650.000 βρίσκονται στη Γερμανία. Όμως ο Κρεγκ Μόρις ειδικός σε ενεργειακά ζητήματα προειδοποιεί ότι σε δρόμους με πολλή κίνηση, τα οχήματα παράγουν σκιά και παρεμποδίζουν την αποθήκευση ενέργειας. Για το λόγο αυτό ο Ντόναλντ Μίλερ-Γιούντεξ προτείνει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε επαρχιακούς δρόμους με λιγότερη κυκλοφορία.
«Και τα πάνελ στις σκεπές ήταν κάποτε πείραμα…»
Πόση όμως ενέργεια μπορούν να συλλέξουν τα φωτοβολταϊκά πάνελ στους δρόμους; Επειδή η τεχνολογία είναι σχετικά καινούργια οι ειδικοί υπολογίζουν ότι 1.000 χιλιόμετρα δρόμου είναι σε θέση να εφοδιάσουν με ενέργεια μέχρι και 5 εκατομμύρια ανθρώπους. Ωστόσο ο επικεφαλής της εταιρίας Solmove εξηγεί ότι υπό κανονικές συνθήκες τα φωτοβολταϊκά τοποθετούνται σε κλήση 30 μοιρών για να αξιοποιείται περισσότερες ώρες το φως το ηλίου. Πιστεύει ωστόσο ότι τα πάνελ στο δρόμο θα είναι σε θέση να συγκεντρώσουν ανά τετραγωνικό μέτρο 100 κιλοβατώρες ρεύματος το χρόνο. 30 τετραγωνικά αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες ενός νοικοκυριού για ένα χρόνο, εξηγεί ο Ντόναλντ Μίλερ-Γιούντεξ.
Η Solmove σημειώνει στην ιστοσελίδα της ότι τα κύτταρα θα επικαλύπτονται με πολυκρυσταλλική σιλικόνη, η οποία εγγυάται την αντοχή τους ακόμα και στο βάρος φορτηγών, ενώ παράλληλα διασφαλίζει και την απαραίτητη πρόσφυση. Ακόμα και αν ο Ντόναλντ Μίλερ-Γιούντεξ δεν είναι ακόμα βέβαιος για την οικονομική επιτυχία του φιλόδοξου εγχειρήματος θεωρεί ότι οι φωτοβολταϊκοί δρόμοι αξίζουν μια ευκαιρία και τονίζει: «Τα φωτοβολταϊκά στις σκεπές κτιρίων αποτελούσαν και αυτά πείραμα πριν από κάποια χρόνια. Βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή, όμως στους επόμενους μήνες και χρόνια θα προχωρήσει πολύ η τεχνολογία αυτή».