Ανακοίνωση του Δ.Σ. του Συλλόγου εκπαιδευτικών Π.Ε. Περιστερίου «Έλλη Αλεξίου» για την συνάντηση με το Δήμαρχο.
Ανακοίνωση του Δ.Σ. του Συλλόγου εκπαιδευτικών Π.Ε. Περιστερίου «Έλλη Αλεξίου» για την συνάντηση με το Δήμαρχο:
“Μετά από πρωτοβουλία του Συλλόγου μας και της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του Δ. Περιστερίου, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με το Δήμαρχο Περιστερίου κ. Παχατουρίδη την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012 στις 11.οο π.μ. στο γραφείο του Δημάρχου (νέο δημαρχιακό μέγαρο πλ. Ευαγγελίστριας). Στη συνάντηση θα πάρουν μέρος και οι Διευθύντριες καθώς και εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων του 28ου Δημ. Σχολείου και του Ειδικού σχολείου Περιστερίου.
Το Δ.Σ. του Συλλόγου θα καταθέσει το παρακάτω υπόμνημα θέσεων (το ίδιο έχει κατατεθεί και στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τετάρτη 24 του Οκτώβρη 2012 με θέμα την παιδεία) και θα ζητήσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Το περιεχόμενο των σπουδών, το πρόγραμμα, τα μέσα, οι μέθοδοι διδασκαλίας, το σχολικό βιβλίο, ο εκπαιδευτικός, το διδακτήριο και ο εξοπλισμός του, ο κοινωνικός περίγυρος του σχολείου, οι προσδοκίες γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών, η οργάνωση και η διοίκηση του σχολείου, η εκπαιδευτική πολιτική των κυβερνήσεων και πολλοί άλλοι. Η ύπαρξη και λειτουργία όλων των παραγόντων, τόσο στο ποσοτικό όσο και στο ποιοτικό τους μέρος καθορίζουν και την ικανότητα του σχολείου να ανταποκριθεί στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών της λαϊκής οικογένειας που αποτελούν και το σύνολο σχεδόν του μαθητικού πληθυσμού των δημόσιων σχολείων της πόλης μας.
Για όλα αυτά τα προβλήματα ο σύλλογός μας, «Έλλη Αλεξίου», έχει σταθερό μέτωπο πάλης και διεκδίκησης. Έχει επεξεργαστεί προτάσεις, έχει αναπτύξει πρωτοβουλίες, έχει οργανώσει ή συμμετάσχει σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις. Για να υλοποιήσει το σύγχρονο δημόσιο σχολείο το ρόλο του και την ευθύνη του απέναντι στους μαθητές του απαραίτητη προϋπόθεση είναι να στεγάζεται σε ένα σύγχρονο, άνετο, ασφαλές, καλαίσθητο, λειτουργικό, πλήρως εξοπλισμένο διδακτήριο.
Ποιο όμως είναι αυτό το διδακτήριο;
Μια καλή περιγραφή του παίρνουμε από το κτιριολογικό πρόγραμμα του ολοήμερου Νηπιαγωγείου και το κτιριολογικό πρόγραμμα ολοήμερου Δημοτικού σχολείου του Υπουργείου Παιδείας. Σ’ αυτά τα σχέδια, που είναι του Μάρτη του 2000, ορίζονται οι απαιτούμενοι χώροι και οι προδιαγραφές τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε εδώ ότι για ολοήμερο Νηπιαγωγείο 2 τμημάτων (40 Νηπίων) απαιτείται σύνολο στεγασμένων χώρων 900 τ.μ. και αύλειου χώρου περίπου 1.000 τ.μ. ενώ για 12/θέσιο Δημοτικό Σχολείο (240-300 μαθητών) απαιτούνται περίπου 2700 τ.μ. στεγασμένων χώρων, 200 τ.μ. στεγασμένου γυμναστηρίου, υπαίθρια γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ και οι ανάλογοι ελεύθεροι χώροι της αυλής.
Ποια όμως είναι η κατάσταση που υπάρχει στα σχολεία Α/θμιας Εκπαίδευσης του Περιστερίου; Σε τι προσεγγίζουν αυτές τις προδιαγραφές;
Η αλήθεια είναι ότι οι συνθήκες στέγασης των σχολείων μας δεν βελτιώθηκαν σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Νηπιαγωγεία που στεγάζονται σε ακατάλληλα κτήρια ή σε αίθουσες εκδηλώσεων Δημοτικών Σχολείων με αποτέλεσμα να χειροτερεύουν οι συνθήκες λειτουργίας τους.
Πολλοί θεωρούν ότι από μόνη της η λειτουργία των σχολείων μας σε μια βάρδια έλυσε και τα προβλήματα. Η αλήθεια είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις αυτό επιτεύχθηκε με απαράδεκτους συμβιβασμούς, όπως πρόχειρες αίθουσες στους διαδρόμους, μετατροπή εργαστηρίων ή χώρων εκδηλώσεων ή ακόμη και αποθηκών σε αίθουσες διδασκαλίας. Άλλωστε είναι γνωστό ότι δεν αρκεί μια αίθουσα διδασκαλίας ένας πίνακας και μια κιμωλία για να ανταποκριθεί το σχολείο στο ρόλο του.
Λείπουν από τα σχολεία μας εργαστήρια φυσικής, πληροφορικής, ζωγραφικής, μουσικής, θεάτρου κλπ.
Λείπουν αίθουσες εκδηλώσεων ή δεν είναι αρκετά μεγάλες για να χωρούν τουλάχιστον το σύνολο των μαθητών ή χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς (αίθουσες διδασκαλίας, στέγαση Νηπιαγωγείου, ανάγκες ολοήμερου, μάθημα Φυσικής Αγωγής κλπ)
Λείπουν από το σχολείο η βιβλιοθήκη, τα γραφεία, που σε πολλές περιπτώσεις είναι ανεπαρκέστατα, αποθηκευτικοί χώροι και άλλοι βοηθητικοί χώροι απαραίτητοι για τη λειτουργία του σύγχρονου σχολείου. Λείπει από τα σχολεία μας η αθλητική υποδομή, που είναι η αιτία που το σχολείο μας στερείται ακόμη και ενός απλού στεγάστρου για τη Φυσική Αγωγή και την άθληση των μαθητών, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν είναι κατάλληλες. Οι μπασκέτες που είναι τοποθετημένες στις αυλές δεν μπορούν να αναπληρώσουν την έλλειψη όλων των άλλων χώρων και μέσων για την οργάνωση της Φυσικής Αγωγής και του αθλητισμού στο σχολείο. Είναι γνωστό επίσης ότι η αθλητική υποδομή του Δήμου Περιστερίου είναι ανεπαρκής και σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτει τις ανάγκες άθλησης της νεολαίας της πόλης μας σε όλες τις συνοικίες και σε όλα τα αθλήματα.
Και ενώ τα σχολεία μας ασφυκτιούν σε λίγους και μικρούς χώρους η λειτουργία τους χειροτέρευσε δραματικά από την εφαρμογή των νέων τύπων σχολείων. Η εφαρμογή τους προωθείται χωρίς την εξασφάλιση των χώρων και των μέσων που θεωρούνται σαν ελάχιστη προϋπόθεση για τη λειτουργία τους. Η έτσι κι αλλιώς λειψή υποδομή του σχολείου καλείται να εξυπηρετήσει αυξημένες ανάγκες. Έτσι μετατράπηκαν οι αίθουσες εκδηλώσεων σε χώρους σίτισης (με μεγάλες εκπτώσεις στην καταλληλότητα και την υγιεινή των χώρων και στην αξιοπρέπεια των μαθητών). Εργαστήρια και αθλητικοί χώροι δεν υπάρχουν για τη λειτουργία των άλλων προγραμμάτων που υπόσχονται στους μαθητές.
Είναι φανερό ότι η πόλη μας έχει ανάγκη από καινούρια κτήρια που να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές του σύγχρονου σχολείου. Κτήρια που θα στεγάσουν τα Νηπιαγωγεία, που σήμερα στριμώχνονται σε χώρους Δημοτικών Σχολείων, και που ούτε για το Νηπιαγωγείο είναι αρκετοί και κατάλληλοι και από το Δημοτικό Σχολείο στερούν ζωτικούς χώρους. Ακόμη είναι γνωστό ότι κανένα Νηπιαγωγείο δεν ικανοποιεί τις προϋποθέσεις για την ολοήμερη λειτουργία του. Αρκετά τμήματα στεγάζονται στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Νηπιαγωγείου με όλες τις αρνητικές συνέπειες, για τη λειτουργία του σχολείου, έχει αυτό. Έχουμε πολλές φορές επισημάνει την ανάγκη να ιδρυθούν νέα Νηπιαγωγεία και νέα Δημοτικά. Απαιτείται να δοθεί αμέσως λύση και να συμπληρωθεί η απαραίτητη υποδομή στα άλλα Δημοτικά Σχολεία εξετάζοντας τις ανάγκες του καθενός σε συνεργασία με τις σχολικές κοινότητες.
Είναι υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίζει σύγχρονα, άνετα και πλήρως εξοπλισμένα διδακτήρια για τα παιδιά του Περιστερίου. Είναι όμως και ευθύνη του Δήμου Περιστερίου να έχει πρόγραμμα διεκδικήσεων από τον ΟΣΚ και το Υπουργείο Παιδείας. Κανένας δεν μπορεί να εφησυχάζει ούτε να μεταβιβάζει την ευθύνη στον άλλον. Επιχειρήματα του είδους δεν υπάρχουν χώροι ή δεν υπάρχουν χρήματα δεν ισχύουν. Και χώροι και χρήματα υπάρχουν. Εκείνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση για τη διάθεση των αναγκαίων πόρων για το σχολείο.
Ζητάμε από το Δήμο να προχωρήσει αμέσως τις διαδικασίες για δέσμευση οικοπέδων που είναι απαραίτητα για κτίσιμο σχολείων.
Καμιά σύγκριση με το παρελθόν ούτε με άλλες περιοχές δεν μπορεί να μας ικανοποιήσει. Η μόνη σύγκριση πρέπει να γίνεται με τις ανάγκες του σύγχρονου σχολείου και με την προοπτική βελτίωσής του.
Το σχολικό κτήριο για να είναι λειτουργικό χρειάζεται να είναι πλήρως εξοπλισμένο και να έχει συστηματική συντήρηση και τεχνική υποστήριξη. Εφ’ όσον ο Δήμος ανέλαβε τη συντήρηση των διδακτηρίων είναι υποχρεωμένος να οργανώσει τα απαραίτητα τεχνικά συνεργεία για την τακτική συντήρηση και την έγκαιρη επισκευή και αντιμετώπιση κάθε έκτακτου προβλήματος. Ούτε ο όγκος της δουλειάς ούτε η έλλειψη τεχνικού προσωπικού ούτε η ανεπάρκεια των οικονομικών μέσων είναι σοβαρές δικαιολογίες απ’ τη μεριά του Δήμου. Γιατί οι ανάγκες και το συμφέρον των παιδιών της πόλης μας δεν μπορεί να παζαρεύονται. Και εφ’ όσον όλοι στα λόγια αναγνωρίζουν την προτεραιότητα της εκπαίδευσης καιρός είναι να το κάνουν και πράξη. Εξασφαλίζοντας καλές συνθήκες λειτουργίας από άποψη υλικοτεχνικής υποδομής στα σχολεία της πόλης μας.
Ιδιαίτερη σημασία έχει για το Δημοτικό και Νηπιαγωγείο σχολείο ο αύλειος χώρος. Δεν αρκεί να είναι αρκετός αλλά πρέπει να είναι αισθητικά αναβαθμισμένος και να εξασφαλίζει την υγιεινή και την ασφάλεια των μαθητών. Είναι απαραίτητο να διαθέτει χώρους πρασίνου, κάδους απορριμμάτων και στοιχειώδη αθλητική υποδομή με οργανωμένα γήπεδα μπάσκετ, βόλεϊ με σκάμματα κλπ. Και βέβαια είναι εντελώς απαραίτητο το στέγαστρο για τη Φυσική Αγωγή των μαθητών κατά τις πολύ ζεστές ή βροχερές μέρες.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να τονίσουμε ότι είμαστε αντίθετοι με κάθε άλλη χρήση του σχολικού κτηρίου πέρα από το βασικό και μοναδικό σκοπό του. Να στεγάσει τις εκπαιδευτικές και πολιτιστικές δραστηριότητες της σχολικής κοινότητας. Αποκλείουμε κάθε άλλη εμπορική χρήση του σχολικού κτηρίου με οποιαδήποτε μορφή και απορρίπτουμε κάθε πρόσχημα ή δέλεαρ, οικονομικό ή άλλο. Μπορεί κάποιοι να θεωρήσουν τα αιτήματά μας πολλά. Εμείς δεν ζητάμε πολλά. Ζητάμε όλα όσα δικαιούνται τα παιδιά του Περιστεριώτικου λαού. Ζητάμε όλα όσα έχει ανάγκη το σχολείο των σύγχρονων αναγκών. Σ’ αυτή την κατεύθυνση βρισκόμαστε, αυτό είναι το όραμά μας και καλούμε το λαό του Περιστερίου και τους οργανωμένους φορείς του να προσανατολίσει την πάλη του σ’ αυτό το στόχο.
Κτηριακά προβλήματα
Σχολεία που στεγάζονται σε ακατάλληλα κτήρια, όπως το 28ο Δημοτικό και το Ειδικό.
Προβλήματα στέγασης νηπιαγωγείων
Συμπλήρωση κτηριακής υποδομής
Κτηριακή υποδομή για τις ανάγκες των νέων τύπων σχολείου
Εξοπλισμός σχολείων
Έπιπλα
Εργαστήρια
Οπτικοακουστικά μέσα
Μηχανολογικός εξοπλισμός
Εποπτικά μέσα διδασκαλίας
Μουσικά όργανα
Αθλητικό υλικό
Συντήρηση σχολείων
Διατήρηση των διδακτηρίων σε λειτουργική ετοιμότητα
Αισθητικά αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων
Άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων
Πυρασφάλεια των σχολικών κτηρίων
Διεκδίκηση από την κεντρική εξουσία των απαραίτητων κονδυλίων για δημιουργία μηχανισμού στο Δ. Περιστερίου
Τακτική επιχορήγηση
Αύξηση της τακτικής επιχορήγησης για να καλύπτονται όλες οι ανάγκες των σχολείων
Λειτουργικές ανάγκες σχολείων
Δημιουργία σχολικών βιβλιοθηκών
Στήριξη των πολιτιστικών προγραμμάτων των σχολείων από το Δ. Περιστερίου”