Του Σταύρου Τασιόπουλου
Η Κοινωνική Σύμπραξη Επισιτιστικής Βοήθειας Δυτικής Αθήνας (ΔΙΑ.Σ.Ε.Β.Δ.Α.), με επικεφαλής εταίρο (Δικαιούχο) τον «Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αθήνας (ΑΣΔΑ)», πρόκειται να υλοποιήσει στην Περιφερειακή Ενότητα Δυτικού Τομέα της Περιφέρειας Αττικής δράσεις του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής ή/και Βασικής Υλικής Συνδρομής, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ).
Ύστερα από την κατάθεση των Αιτήσεων, πραγματοποιήθηκε στις 19 Οκτωβρίου η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων από το Υπουργείο Εργασίας. Οι δικαιούχοι πρόκειται να λάβουν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης μέσω των Κοινωνικών Υπηρεσιών του κάθε συμμετέχοντος στο πρόγραμμα Δήμου.
Αναλυτικά σύμφωνα με τα στοιχεία όπως προκύπτουν από την Ανακοίνωση του Υπουργείου και δημοσιεύονται από τον ΑΣΔΑ.
ΑΙΤΗΣΕΙΣ 8465 ΕΓΚΡΙΘΗΚΑΝ 6881
Δήμος Αιγάλεω 959 782
Δήμος Ιλίου 1518 1245
Δήμος Χαϊδαρίου 434 353
Δήμος Αγίας Βαρβάρας 1227 1041
Δήμος Περιστερίου 1515 1180
Δήμος Αγίων Αναργύρων 1177 921
Ιερά Μητρόπολη Νίκαιας 1168 851
Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, έχουμε για πρώτη φορά μια καταγεγραμμένη – αλλά όχι πλήρως – εικόνα των ανθρώπων που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας (ακραίας ή σε κίνδυνο) στη Δυτική Αθήνα. Όπως αυτή προκύπτει από τις αιτήσεις που έγιναν και από την έγκρισή τους, παρατηρούμε πως οι αιτούντες ανήλθαν στους 8465, αριθμός εξαιρετικά μικρός, λαμβάνοντας υπόψιν τις μετρήσεις της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας σχετικά με τους πολίτες που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας, στις περιοχές της Δυτικής Αθήνας.
Όμως υπάρχουν δύο διευκρινιστικοί παράμετροι, α) ο αριθμός των δικαιούχων που πρόκειται να καλυφθούν από το πρόγραμμα είναι συγκεκριμένος και κυμαίνεται περί τις 6000 – παρατηρείται μικρή αύξηση στους 6881 δικαιούχους
β) η ενημέρωση των δυνητικών δικαιούχων να πραγματοποιήσουν την αίτηση καθώς και τα κριτήρια που τέθηκαν από το πρόγραμμα ως προϋποθέσεις ένταξης.
Ως προς την πρώτη παράμετρο, πράγματι τα ποσά που βρίσκονται προς διάθεση είναι περιορισμένα και συγκεκριμένα, όπως προκύπτουν και από την Υπουργική Απόφαση Κατανομής Ποσών, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β’ 2205/13.10.2015. Από το συνολικό ποσό των 135.000.000 ευρώ για όλη τη χώρα, στην Δυτική Αθήνα κατανέμονται 3.585.000 για τα έτη 2015-2016. Πρόκειται για τη 2η μεγαλύτερη κατανομή χρημάτων στην Περιφέρεια Αττικής μετά τον Κεντρικό Τομέα και το Δήμο της Αθήνας.
Ως προς τη δεύτερη παράμετρο, κρίσιμο στοιχείο του προγράμματος αποτελούν οι γενικές προϋποθέσεις για την κατανομή ενός πολίτη ως δικαιούχου, όπου κάποιες εξ αυτών ίσως είναι ιδιαίτερα απαιτητικές αναφορικά με την ιδιοκτησία ακίνητης περιουσίας, μιας και από μόνη της δεν αποτελεί κριτήριο ευμάρειας. Επίσης σημαντικό στοιχείο είναι η δυνατότητα ενημέρωσης των δυνητικών δικαιούχων ώστε εν τέλει να πραγματοποιήσουν την αίτηση. Ο αριθμός συνολικά 8465 αιτήσεων εν συγκρίσει με τα ποσοστά φτώχειας στη Δυτική Αθήνα, μοιάζει σχετικά μικρός, όμως αποτελεί την πιο ουσιαστική καταγραφή έπειτα από πέντε χρόνια εντός των Μνημονίων και των πολιτικών λιτότητας.
Το κοινωνικό δίχτυ ασφάλειας και προστασίας των πιο αδύναμων μοιάζει να αποκτά μια στέρεα βάση στη Δυτική Αθήνα, πέρα από τις δομές αλληλεγγύης που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια με τα Κοινωνικά Παντοπωλεία και τις διανομές προϊόντων χωρίς μεσάζοντες. Το πρόγραμμα διανομής επισιτιστικής βοήθειας και η λειτουργία του από την Κοινωνική Σύμπραξη με τον Συντονισμό του ΑΣΔΑ, προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός δικτύου παρακολούθησης των πιο αδύναμων οικονομικά συμπολιτών για την κάλυψη και της σίτισης και των βασικών υλικών αγαθών.
Η πορεία της υλοποίησης από τον κάθε Δήμο και την κάθε Διεύθυνση Κοινωνικών Υπηρεσιών είναι το νευραλγικό κομμάτι όλου του προγράμματος σε συνδυασμό με την εκταμίευση κάθε φορά των σχετικών ποσών από την Κεντρική Κυβέρνηση, ώστε με διαφάνεια και συγκρότηση να λάβουν οι δικαιούχοι, τη βοήθεια που δικαιούνται.
Σε αυτή τη διαδικασία, η παρακολούθηση και ο συγχρονισμός μεταξύ των Δήμων με τον συντονισμό του ΑΣΔΑ, μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση των ζητημάτων που ανακύπτουν καθώς και στην δημιουργία μιας βάσης δεδομένων και γνώσης για την βελτίωση του προγράμματος και την υλοποίηση σχετικών δράσεων στο μέλλον.
Εν κατακλείδι το πρόγραμμα αυτό δεν αποτελεί πανάκεια, όμως κινείται στην κατεύθυνση της άμεσης προστασίας των πιο αδύναμων πολιτών και ταυτόχρονα θέτει την Αυτοδιοίκηση και τους Δήμους στην πρώτη γραμμή υλοποίησης των δράσεων και των προγραμμάτων αλληλεγγύης.